غفلت مسئولان فرهنگی در بیان جنبه‌های نشاط‌آفرین اسلام

غفلت مسئولان فرهنگی در بیان جنبه‌های نشاط‌آفرین اسلام

گروه جامعه: معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با تأکید بر اینکه اسلام از حیث مفاهیم نشاط آفرینی ممتاز و منحصر به فرد است گفت: غفلت در معرفی ابعاد این فرهنگ والا سبب شد، ظرفیت‌های برجسته دین اسلام در نشاط‌آفرینی کمتر مورد توجه قرار گیرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین صادق گلزاده، معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به تبیین راهکارهای افزایش نشاط با تمسک به دین پرداخت و اظهار کرد: اسلام، دین مأنوس با فطرت و ضمیر انسان است، ولی غفلت در معرفی ابعاد این فرهنگ والا، سبب شد ظرفیت‌های برجسته دین اسلام در نشاط آفرینی کمتر مورد توجه قرار گیرد و گاهی دشمنان به نفع خود برداشت‌های کوته فکرانه داشته باشند.
وی قرآن را کتاب رحمت خواند و گفت: از لوازم طبیعی رحمت، نشاط است. عبارت بسم الله الرحمن الرحیم همچون ابری است که بارانی از نشاط و شادابی به همراه دارد. برخورداری از رحمت الهی و یاد کردن از تکیه گاهی که همواره با مهر و رحمت پشتیبان انسان است نشاط و شادابی را به قلب انسان هدیه می‌کند.
وی سیره رفتاری، قولی و تقریری ائمه معصومین(ع) را همراه با نشاط و شادابی ارزیابی و عنوان کرد: امام صادق(ع) محبوب ترين و دوست داشتنی‌ترين عمل در پيشگاه خداوند تبارك و تعالى را خوشحال كردن مؤمن می‌دانند. هدیه نشاط و شادابی به جامعه مؤمنین عبادت محسوب می‌شود.
رحمانیت اسلام زیرساخت بانشاط برای جامعه می‌طلبد
وی با تأکید بر اینکه نشاط و شادابی نباید از دایره ایمان خارج شود گفت: نشاط باید به نحوی باشد که زندگی ایمانی را تحت تأثیر خود قرار دهد و بر مدار این نشاط جامعه ایمانی شکل گیرد. یعنی زیر ساخت حکومت اسلامی باید سرزنده ترین و بانشاط ترین شرایط را برای مردم جامعه ایجاد کند چرا که قرآن توصیه به رحمانیت و رحیمیت می‌کند و نشاط ثمره رحمانیت است.
گلزاده با تأکید بر اینکه جلوه‌های برجسته‌ای از نشاط و شادابی از نگاه اسلام در اجتماع و خانواده وجود دارد اظهار کرد: رعایت حق همسایگی یکی از مواردی است که در مبانی دینی به آن توجه ویژه‌ای شده است. این توجه و رعایت حقوق همسایه سبب رضایتمندی و ایجاد حس آرامش می‌شود.
یک توصیه متوازن اخلاقی
معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تصریح کرد: مبانی اسلامی انسان را به تقسیم شادی خود با دیگران و عدم بیان غصه‌ها با دیگران دعوت می‌کند. در مقابل به انسان توصیه می‌کند که هنگام بروز رنج و غصه برای سایرین خود را با آنان شریک دانسته و به ابراز همدردی بپردازند. این توصیه متوازن والاترین فرهنگ انسانی محسوب می‌شود.
وی ادامه داد: این فرهنگ امروز در جامه اسلامی ما دچار تغییر شده است و هنگامی که یک خانواده عزادار می‌شوند باید هفت شبانه روز پذیرای مهمانان باشند در صورتی که اسلام توصیه می‌کند که اطرافیان از خانواده داغداران پذیرایی کنند و آنان را مورد توجه و محبت قرار دهند.
گلزاده با تأکید بر اینکه اسلام از حیث مفاهیم نشاط آفرینی ممتاز و منحصر به فرد است گفت: عملکرد اشتباه مسلمانان گاهی سبب می‌شود این مفاهیم والا نادیده گرفته شود و جهل و ناآگاهی این افراد ضربه‌ای به پیکر دین وارد کند که سبب شادی دشمنان و ایجاد زمینه‌های سوء‌استفاده آنان شود.
وی به غم معنادار هدایتگر انسان در مصائب ائمه اطهار(ع) اشاره کرد و گفت: عزاداری برای اهل بیت(ع) به معنای اعلام مخالفت با ظلم و حمایت از مظلومان و همدردری مسلمانان با یکدیگر در غم مظلومیت اولیای خدا است. در غیر این شرایط جامعه باید همراه با نشاط شادی باشد به شرطی که شادی مرزهای حلال و حرام را از بین نبرد. خداوند شادی حلال را بنیان نهاد اما تشخیص اشتباه در شناخت آن سبب می‌شود انسان به بیراهه کشیده شود.
معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در پایان سخنان خود یادآور شد: احکام اسلامی با رعایت حقوق فردی و اجتماعی و رعایت اخلاقیات، امنیت آفرین است و امنیت، آرامش و نشاط را به همراه دارد.
www.iqna.ir

آثار نوشتاری

ارسال پیام