فراخوان طرحهای تبلیغی تخصصی
اداره کل تبلیغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
اداره کل تبلیغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، در راستای تقویت فعالیتهای تخصصی و مسألهمحور در ابتدای سال ۱۴۰۳، از تمامی مبلغان و گروههای تبلیغی واجد شرایط دعوت به عمل میآورد تا طرحهای تبلیغی تخصصی خود را مطابق با شرایط و اولویتهای ذیل ارائه نمایند.
شرایط و اولویتهای پذیرش طرحها:
ارائهدهندگان طرح:
◦ داشتن پرونده تبلیغی فعال در دفتر تبلیغات اسلامی (اولویت با گروههای دارای مجوز تبلیغ تخصصی)
◦ بومی بودن یا آشنایی کافی با منطقه اجرای طرح (سکونت در محل اجرای طرح امتیاز محسوب میشود)
محورهای موضوعی و اولویتها:
طرحهای تبلیغی بر اساس نیاز منطقه، وجود متقاضیان منطقهای و توانمندی طراحان در موضوع پیشنهادی، محدودیتی ندارد. در عین حال میزان حمایت و گستره طرح بر اساس اولویتهای موضوعی ذیل، متفاوت خواهد بود.
◦ آسیبهای اجتماعی: طلاق، تعارضات زوجین، فرزندپروری، مهارتهای زندگی، زیست عفیفانه، خودکشی، قتل، اعتیاد، جمعیت و موارد مشابه
◦ تعمیق باورهای دینی و پیشگیری از گرایش به فرق و نحلههای انحرافی، مقابله با الحاد، بهرهگیری از معارف قرآن و حدیث
◦ اندیشه سیاسی، تبیین آرمانها و اهداف انقلاب اسلامی، ترویج تمدن اسلامی و رفع شبهات مرتبط با نظام ولایت فقیه
◦ تقویت هویت نوجوانان و جوانان، امیدآفرینی و راهنمایی مبتنی بر ظرفیتهای تربیتی، مقابله با بحران هویت در نسل جوان
ویژگیهای اجرائی طرح:
a. وجود متقاضی یا مشارکتکننده نهادی در منطقه (ترجیحاً با نامه درخواست)
b. همکاری و مشارکت متقاضی و دیگر نهادهای فرهنگی در برگزاری کارگاه (با درج سهم و شیوه مشارکت)
c. استفاده از اساتید و مبلغان دارای پرونده تبلیغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی
d. برخورداری از تیم تبلیغی مرتبط یا امکان دعوت از مبلغان تخصصی
e. تأکید بر طراحی چندوجهی و بهرهگیری حداکثری از ظرفیت دین در حل مسائل فرهنگی و اجتماعی
f. طرحهای مبتنی بر شبکهسازی و همافزایی با فعالان منطقهای (نتایج در سامانه "مبلغ یاران" ثبت میشود)
ویژگیهای منطقه اجرای طرح:
1. اولویت با مناطق آسیبدیده یا در معرض آسیب است
2. مشارکت نهادهای منطقهای برای پوشش هزینههای ایاب و ذهاب و اقامت در مناطق دور دست
ویژگیهای مخاطبان طرح
مخاطبان طرح می تواند از اقشار مختلف باشند که در یک تقسیم کلی به سه بخش قابل تقسیم است.
1. فعالان و مؤثران فرهنگی و اجتماعی، که با تقویت و ارتقاء دانش و مهارت یا رویکرد های فرهنگی و دینی ایشان می توان از ظرفیت بالفعل یا بالقوه آنها در فعالیتهای فرهنگی ایجابی یا پیشگیرانه یا مقابله ای، بهره برد. مشاوران و درمانگران حرفهای، مبلغان منطقه ای، معلمان و مربیان پرورشی، مدیران و مشاوران تحصیلی مدارس، مبلغان امین، طلبه معلم ها، و مربیان پرورشی مدارس، مدیران و مشاوران تحصیلی مدارس ، دارندگان تحصیلات مرتبط با مساله، فعالان فرهنگی و گروههای اجتماعی و ... از این قسم هستند که به جهات مختلف از جمله ضریب دادن به فعالیتهای تبلیغی تخصصی در اولویت هستند.
2. مخاطبان سازمانی و نهادی به واسطه نقش فعال و بستر ساز سازمان یا نهاد متبوعشان که می تواند مسیر مستمری برای فعالیت های فرهنگی تخصصی و مساله محور ایجاد کند.
3. مخاطبان نهائی مانند دانشآموزان، افراد آسیبدیده یا در معرض آسیب، والدین و خانوادههای مرتبط، آسیبدیدگان اجتماعی، کانونهای اصلاح و تربیت، خانوادههای آسیبدیده از اعتیاد و زندان، مخاطبان محلات پرخطر و مددجویان آزاد شده و...
فرایند ارسال و بررسی طرحها:
1. ثبت طرح از طریق سامانه مربوطه
2. بررسی اولیه توسط کارشناسان تبلیغ تخصصی و ارجاع برای اصلاح یا تکمیل در صورت نیاز
3. بررسی طرح کارشناسیشده در کمیته طرحها مطرح و اعلام نتیجه به متقاضی
4. در صورت لزوم، دعوت از مبلغ برای ارائه طرح در کمیته
حمایتها:
1. پرداخت هزینههای مبلغ شامل حقالتبلیغ، ایاب و ذهاب و هزینه مسافت طبق اشلهای مصوب
2. حمایت از هزینههای اجرایی نظیر مدیریت، تولید محتوا، ارائه گزارش و تدوین الگو
3. تأمین هزینههای جنبی (سختافزاری، اردو، پذیرایی و جوایز) بر عهده متقاضیان و مشارکتکنندگان منطقهای است؛ در صورت تصویب کمیته، امکان مساعدت محدود وجود دارد
4. حمایت معنوی و اعتباری از گروه تبلیغی مجری طرح و پیگیری ایجاد مرکز ارائه خدمات فرهنگی تخصصی بر اساس پیشنهاد مجری
مهلت و نحوه ارسال طرحها:
متقاضیان محترم میتوانند از ابتدای سال تا آخر دیماه 140، طرحهای خود را برای بازه های زمانی چند ماهه تا یکساله، مطابق شرایط فوق از طریق سامانه ارسال نمایند.
جهت ارسال طرح از اینجا اقدام فرمائید