حجتالاسلام والمسلمین صادق گلزاده، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به پیامهای تبلیغاتی که امروزه توسط شبکههای تلفن همراه برای عموم مردم ارسال میشود، گفت: محتواهای این پیامکها بعضا به مسائل خانوادگی، ارتباطی، زیبایی، تأثیرگذار بودن، اطلاع از آینده و ... اشاره دارد.
وی با بیان اینکه برخی افراد از فضای تلفن همراه و شبکههای اجتماعی برای کسب درآمد و فعالیت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی استفاده میکنند اظهار کرد: دریافت این پیامها از سوی شهروندان به صورت ناخواسته و همراه با تضییع حق صورت میگیرد، در صورتی که از حیث حقوقی باید به نوعی رضایت مخاطب را دربرداشته باشد.
حجتالاسلام گلزاده با اشاره به تأثیراتی که محتوای این پیامهای ناخواسته بر زندگی مردم دارد، گفت: دعوت به فالگیری و مفاهیم توحیدی غیرمستند و غیرعلمی ملاحظاتی را برای مخاطب ایجاد میکند که شاید هیچ تمایلی به آن نداشته باشد.
غفلت از جرم فرهنگی
وی ارسال پیامهای ناخواسته برای مخاطب را نوعی جرم فرهنگی دانست و گفت: پیامکهایی که از عقلانیت و دینداری فاصله دارد به شهروندان ضربه میزند. عدم حق انتخاب در دریافت این مفاهیم و تأثیرگذاری ناخواسته آن انسان را به مرور به لبه پرتگاه، هدایت میکند.
معاون امور فرهنگی و پژوهشی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ارسال پیامهای ناخواسته برای شهروندان را تضییع حقوق آنان برشمرد و گفت: ارسال پیام بدون در نظرگرفتن رضایت فرد مقابل نه تنها آرامش جسمی وی را بر هم میزند بلکه روح فرد را نیز به مرور زمان درگیر و بیمار میکند.
وی جنبه دیگر این موضوع را بحث اخلاقی بیان و عنوان کرد: تلفن همراه حریمی خصوصی را برای افراد ایجاد میکند در صورتی که شرکتها و نهادهای مختلف برای کسب درآمد خود به حریم خصوصی افراد وارد شده و با سرمایه خود فرد به حریم اجتماعی، سیاسی، حقوقی و فرهنگی وی هجوم پیدا میکنند.
حمله به آزادی مخاطب به اسم آزادی
حجتالاسلام گلزاده ادامه داد: ارسال چنین پیامکهایی منش اجتماعی، گفتمان عمومی و ادبیات افراد را تحت تأثیر قرار میدهد و باید به عنوان یک دغدغه ملی و مذهبی مورد توجه قرار گیرد. سیستم فعالیت شبکههای اجتماعی نت و موبایل به اسم ازادی، در حال از بین بردن آزادی افراد هستند.
وی تصریح کرد: دریافت کننده پیام باید حق انتخاب داشته باشد، در چنین شرایطی فرد به طور ناخودآگاه در معرض پیامهایی قرار می گیرد که علاقهای به دریافت آن ندارد.
بار مالی که به دوش مخاطب گذاشته میشود
وی ارسال پیامکهای مختلف بدون کسب رضایت افراد را برای شهروندان دارای بار مالی دانست و گفت: از این جنبه نیز حق مخاطب تضییع میشود و به لحاظ حقوقی باید پیگیری شود، مجموعههای مرتبط باید کنترل جدی تری در این زمینه داشته باشند.
حجتالاسلام گلزاده گسترش پیامکهای تبلیغاتی از سوی اپراتورهای مختلف را نوعی اتفاق ناهنجار فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی خواند و گفت: وضع موجود به نوعی غیرحقوقی بودن جنس اعلام هزینه از مخاطب است چرا که اعلام عدم تمایل، برای دریافت پیام هزینه بر فرد تحمیل میکند.
www.iqna.ir
تخصص
آثار نوشتاری