«أَشِدَّاء عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاء بَيْنَهُمْ»؛ منطق قرآن در تقریب

«أَشِدَّاء عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاء بَيْنَهُمْ»؛ منطق قرآن در تقریب

گروه حوزه‌های علمیه: معاون پژوهش مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ضمن بیان مبانی تقریب براساس ایات قرآن تاکید کرد: «أَشِدَّاء عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاء بَيْنَهُمْ»؛ یکی از فرمول‌های قرآن کریم و منطق قرآن در تقریب است و براین اساس حتی کافری که با اسلام دشمنی ندارد می‌توان با او رفتار تقریبی داشت.
‌به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین صادق گلزاده، معاون پژوهش مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، دیشب ۲۷ دی ماه در نشست ادله قرآنی تقریب که در نمایشگاه طلایه‌داران نقد وهابیت در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد گفت: با ادله قرآنی، روایی، سیره، نقلی، مسیر تفکر اجتهادی و عقل و عرف می‌توانیم به بررسی جامع مبانی تقریب و لزوم وحدت بپردازیم.
وی به مبانی قرآنی تقریب اشاره و تصریح کرد: آیه شریفه«مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاء عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاء بَيْنَهُمْ»(۲۹ فتح) به صراحت فرمولی را برای تقریب در اختیار مسلمین قرار داده است که عمل به آن قطعا ضامن دوری جامعه از هر افراط و تفریط است زیرا این آیه می فرماید با کفار تند و شدید باشید و معیار تعامل اجتماعی با غیرکفار رحماء بینهم است.
گلزاده اظهار کرد: براساس این تعریف کسی که با اسلام مقابله می کند دشمن است و باید با او برخورد شدیدی داشت یعنی حتی اگر غیرمسلمانی وجود داشته باشد که با اسلام دشمنی نمی‌کند در دایره رحماء قرار می گیرد و فقط کفار عنود و لجوجی که به مقابله آشکار با اسلام می پردازند مصداق اشداء قرار می گیرند.
اقرار به شهادتین و عدم انکار ضروریات دین؛ شرط مسلمانی
مدیرکل مشارکت های فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: براساس قرائت مشترک همه مذاهب اسلامی، اقرار به شهادتین و عدم انکار ضروریات دین، فرد را در زمره مسلمانان قرار می دهد و برداشتی غیر از این دلیل شرعی می خواهد که فرمول این آیه شریفه «قرار گرفتن در دایره کفر» است.
وی بیان کرد: آیه دیگری در این باره،«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ أَطِيعُواْ اللّهَ وَأَطِيعُواْ الرَّسُولَ»(۵۹ نساء) است که به صراحت از مسلمین خواسته است تا از رسول خدا اطاعت کنند یعنی این آیه مجوز می دهد هر کس مسلمان است باید به مشی و سیره و رفتار پیامبر عمل کند و وقتی به رفتار و سیره پیامبر سر می زنیم می بینیم که پر از رفتارها و گفتارهای تقریبی و وحدت گرایانه است.
وی تاکید کرد: به نص صریح قرآن، هر چیزی که عامل تفرقه باشد خلاف قرآن است و ما ممجاز به تشدید و ایجاد تفرقه در میان پیروان مذاهب اسلامی نیستیم اما برخی متاسفانه در شیعه و سنی به تکفیر مذاهب دیگر اقدام می کنند که قطعا خلاف دستورات قرآن است.
گلزاده ادامه داد: «وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانتَهُوا»(۷ حشر) از دیگر مبانی قرآنی تقریب است یعنی هر جزئیاتی از دین را که بخواهیم باید از پیامبر اخذ کنیم بر این اساس، ایجاد اخوت و برادری در گفتار و منش ایشان قطعی است و حجم انبوه روایات موید این مسئله است.
وی افزود: در روایتی آمده است که مومنین به مثابه یک جسم هستند و یا المسلم اخوالمسلم همچنین نفی قومیت گرایی پیامبر در رفتار با سلمان، بلال، اویس و ... که همه از غیر حجاز بودند، اصلاح ذات بین، تحمل و مدارای دیگران، آموزش عدم اختلاف به اصحاب و ... موید نظری و عملی بر این مسئله است. 
ائمه الگوی تقریب
گلزاده عنوان کرد: حتی در ائمه و اهل البیت(ع) نیز به وفور تعاطف و همگرایی دیده می شود؛ امام علی(ع)، امام حسن(ع) و امام رضا(ع) الگوی رفتار تقریب گرایانه هستند و سایرائمه(ع) نیز دستوارت موکدی مبنی بر برخورد توام با محبت با پیروان مذاهب دارند و تمامی این بزرگواران به عنوان مرجعیت دینی مورد احترام مشترک تمامی مذاهب اسلامی هستند و الیته شیعه همه ائمه را معصوم و در جایگاه امامت می داند.
وی گفت: رعایت سه اصل مشترک یعنی اصول مشترک، ارزش های مشترک و ایجاد فرهنگ وحدت در عین اختلاف را مهمترین عوامل برای ایجاد تقریب برشمرد و گفت: برجام فرصتی برای خلع سلاح دشمنان از اتهامات واهی علیه ایران بود و باید از ظرفیت آن برای تقریب بهره ببریم.
وی تاکید کرد: وحدت به معنای آن است که من شیعه با باورمندی عمیق بر ارزش های مذهبی خود به دفاع تمام عیار از اصول مذهب خود بپردازم و در عین حال در روابط اجتماعی با تعاطف و تعامل با سایر مذاهب و ایجاد تقریب تردید نداشته باشم و نسبت درخوری با تقریب نیز داشته باشم.شص
با چه کسانی وحدت نداشته باشیم
وی افزود: بر این اساس وحدت با کسانی که دیگر مذاهب را تکفیر می کنند و با ناصبی ها معنا ندارد همان طور که شهید مطهری نیز به آن پرداخته است اما همان طور که مستندات تقریب از دوره آیت الله العظمی بروجرودی موجود است نباید به بهانه ولایی بودن منکر تقریب بشویم زیرا تفرقه با مبانی و مشی اهل بیت(ع) سازگاری ندارد. 
www.iqna.ir

آثار نوشتاری

ارسال پیام