خبرگزاری شبستان: روحانیون کارکردهای مختلفی در جبهه داشتند بعضی به عنوان نیروهای رزمی می جنگیدند و برخی مسئولیت های مختلف مثل آرپی جی زن، تک تیرانداز و غواص تا رسته های مهم و حساس فرماندهی گردان، فرماندهی لشگر و حتی فرماندهی قرارگاه را برعهده داشتند.
حجت السلام حسین شاکری فر، از جانبازان و آزادگان سرافراز دوران دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در رابطه با نقشی که یک روحانی می توانست در جبهه ایفا کند گفت: هنوز دو سال از پیروزی انقلاب اسلامی نگذشته بود که دشمن یک جنگ همه جانبه را بر ملت ما تحمیل کرد و چون ملت و نیروهای مسلح و رزمی کشور آماده نبودند بخشی از مناطق میهن ما به اشغال دشمن در آمد. اما به لطف الهی و در سایه فرمان امام عظیم الشان، مردم بسیج شده و سازمان های رزمی شکل گرفت و با حضور اقشار مختلف پیروزی هایی رقم خورد. اما از میان اقشار مختلفی که وارد جبهه شدند یکی از اقشاری که از همان ابتدا و روزهای اول جنگ با تمام توان در جبهه حضور یافت روحانیت بود.
وی افزود: البته روحانیت کارکردهای مختلفی در جبهه داشت. بخشی از روحانیون مانند سایر نیروهای رزمی و رزمنده ها در عرصه های مختلف از غواصی، عملیات های آبی - خاکی در کوه و دریا و ...می جنگیدند. یعنی به عنوان یک رزمنده معمولی درمسئولیت های مختلف مثل آرپی جی زن، تک تیرانداز و غواص تا رسته های مهم و حساس مانند فرماندهی گردان، فرماندهی لشگر و حتی فرماندهی قرارگاه را برعهده داشتند.
اما روحانیت نقش منحصر به فردی نیز داشت که سایر اقشار نمی توانستند آن را ایفا کنند و این نقش منحصر به فرد عبارت بود از ایجاد روحیه ، نشاط و شادابی ، تقویت بنیه دینی و ایمانی رزمنده ها.
حجت الاسلام شاکری فر با اشاره به ضرورت آموزش های نظامی و تسلیحات در جنگ تصریح کرد: همه فرماندهان نظامی به این نتیجه رسیده اند که آموزش نظامی و تسلیحات در پیروزی یک یگان موثر است اما نقش اول و کلیدی را ندارد. همچنان که چندی پیش همگان دیدیم که چهارمین ارتش کلاسیک دنیا با تمام توان و تجهیزات و نیرو و امکانات در مقابل عده ای رزمنده دست خالی مقاومت در جنوب، لبنان و غزه و فلسطین شکست خورد.
بنابراین آنچه نقش اولیه و مهم در پیروزی را دارد روحیه و ایمان رزمندگان و وجود انگیزه بالا و ارتباط قوی میان نیرو و فرمانده است. که همه این عوامل را یک روحانی در هر یگانی که حضور داشت انجام می داد.
این جانباز شیمیایی دوران دفاع مقدس گفت: رزمندگان ما گاه در طول 3 ماه حضور در جبهه ( اعزام ها معمولا 75 روزه بود که با 15 روز مرخصی می شد 3 ماه) به دلیل مشغله ها و گرفتاریهای فرمانده هان، حتی یکبار فرمانده لشکر خود را نمی دیدند. اما روحانی یگان این ارتباط با فرمانده هان و مسئولان لشکرها و قرارگاه ها را برای رزمنده ها حفظ می کرد.
پاسخ به بسیاری از شبهات که برای رزمندگان به وجود می آمد، آموزش قرآن، احکام، اخلاق و معارف دینی ، تقویت بنیه دینی بچه ها از دیگر اموری بود که حجت الاسلام شاکری فر از ان به عنوان فعالیت های یک روحانی در جبهه نام برد و افزود: در خط مقدم جبهه ما سنگرهایی داشتیم که وقتی رزمنده ها برنامه های رزمی نداشتند کلاس هایی در این سنگرها برگزار می شد و شرکت در این کلاس تاثیر بسیاری در روحیه رزمندگان داشت.
از روز اول تشکیل روحانیت توسط ائمه معصومین علیهم السلام به ویژه در عصر غیبت، روحانیت همواره پرچم دار نهضت ها، انقلاب ها، ارزش ها و همه امور مربوط به سعادت دنیا و آخرت انسانها، بوده و امروز نیز هستند که با بررسی آماری می توان این ادعا را ثابت کرد.
وی در بخشی از سخنان خود به آمار موجود در سازمان حفظ ونشر ارزش های روحانیت در دفاع مقدس استناد کرد و گفت: در دفاع مقدس 8ساله در بین تمام اقشاری که در جبهه حضور یافتند بالاترین حضور مربوط به روحانیون است . یعنی اگر درصد آماری روحانیون آن روز کشور را بگیریم بیشترین حضور نسبت به سایر اقشار، متعلق به روحلانیون است. میانگین شهدای روحانی نیز نسبت به سایر اقشار 10 برابر است و این بیانگر این واقعیت است که یک عالم دینی که دانش دین را آموخته در صحنه عمل هم این آموزه ها را اجرا می کند.
این استاد سطوح عالی حوزه تصریح کرد: اگر از تمام فرمانده هان عملیاتی دفاع مقدس پرسیده شود که آیا در خلال عملیات ها، گردانی که پیشاپیش آن یک روحانی معمم حضور داشت موفق تر عمل می کرد یا گردانی که این روحانی در آن حضور نداشت؟ همه تایید می کنند که یگانی که یک روحانی در آن حاضر بود، معمولا موفق بود و پیروزی های بیشتری نسبت به دیگر یگان ها داشت.
وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری می فرمایند: یگان بدون فرمانده مانند جسم بدون سر است که کارایی ندارد اما یگان بدون روحانی مانند جسمی بدون قلب است. تا قلب، مغز، فکر و اندیشه نباشد تحرک لازم، پویایی کافی و حرکت متناسب با شرایط ایجاد نمی شود .
حجت الاسلام شاکری فر اظهار داشت: البته نقش روحانیون در دفاع مقدس گستره ای بیش از این را دربرمی گیرد چه در عرصه های حضور در جبهه، چه در میان شهدا و چه روحانیون جانباز که باز درصد روحانیون جانباز در مقایسه با سایر اقشار مردم بیشتر است و چه در میان روحانیون آزاده .
من به عنوان یک روحانی جانباز که دوران اسارت را نیز تجربه کرده ام عرض می کنم که به اعتراف شخص رزمندگان اسیر، یک روحانی در گوشه سیاه چال صدام ملعون، یک لطف الهی بود. چرا که در کنار افراد شاخص و فداکار حاضر در اسارت، روحانی نقش هدایت و رهبری رزمندگان را بر دوش می گرفت. از سویی چون دسترسی به علما، کتاب ، رساله و ....امکان نداشت روحانی باید نقش یک مرجع را نیز ایفا می کرد و هر انچه از علم و دانش داشت در اختیار دیگران قرار می داد.
این استاد سطح عالی حوزه افزود: نقش دیگر یک روحانی مانند یک قاضی و حاکم بود که نوع و نحوه تعامل اسرا با یکدیگر، تعامل اسرا با ماموران بعثی، تعامل با نیروهای صلیب سرخ و... را ساماندهی می کرد. روحانی ضمن این که خو د بیشترین آزارها و شکنجه ها را می دید ، باید شلاق می خورد اما به رو نمی آورد تا روحیه رزمنده گان شکسته نشود. گاهی از درون می سوخت اما به خاطرحفظ روحیه سایرین لبخند می زد. گویا ساعت ها شلاق و شکنجه در زیر باران را متحمل نشده است. وی تاکید کرد: جامعه امروزما بخصوص جوانان تشنه شنیدن این حقایق هستند و شهدا و ایثارگران ما اگر همانگونه که بودند معرفی شوند می توانند الگوه های خوبی باشند.