بازنگری در خود

بازنگری در خود

بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
شریعتی: سلام عرض می‌کنم خدمت شما و حاج آقای فرحزاد سلام علیکم.
حاج آقا فرحزاد: علیکم السلام و رحمة الله خدمت شما و بینندگان عرض سلام داریم.
شریعتی: ما در مورد محاسبه صحبت می‌کردیم ادامه‌ی فرمایشات شما را می‌شنویم.
حاج آقا فرحزاد: بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم همان طور که هفته‌های قبل عرض کردیم یکی از راه‌هایی که ما را از بدی‌ها جهالت‌ها و خیانت‌ها حفظ می‌کند محاسبه و مراقبه است سرچشمه‌ی همه‌ی خوبی هاست و این را برای سومین هفته باز تکرار می‌کنیم در قرآن فقط یک مورد خدای بزرگ یازده بار برای این موضوع قسم خورده برای خود توحید و معاد و رسالت پیغمبر این قدر قسم نداریم ولی برای «قَدْ أَفْلَحَ مَن زَكَّاهَا» (شمس/ 9) که برای تزکیه و خودسازی است خدای بزرگ یازده بار به خودش و به عالم خلقت سوگند خورده فقط و فقط در این دنیا و آخرت کسانی رستگارند که خودشان را اصلاح بکنند کسانی که زمام شان را رها می‌کنند و هر گناهی می‌کنند و حسابرسی از خودشان ندارند زیانی است که غیر قابل جبران است خدا می‌خواهد تلنگری بزند که حواستان باشد به حساب خودتان برسید حضرت علی تعبیری دارند که ثَمَرهُ المُحَاسِبَهِ صَلاحُ النَّفسِ (شرح غررالحکم، ج 3، ص 334) اگر کسی به حساب خودش برسد و خودش را تنظیم بکند وارستگی و اصلاح می‌شود تعبیر خیلی زیباییی از امام سجاد علیه السلام است که فرمود اَلْخَیْرُ كُلُّهُ صِیانَةُ الانْسانِ نَفْسَهُ (تحف العقول، ص 278) همه‌ی خوبی‌ها کلمه‌ی الف لام به خیر اضافه شده یعنی مطلق خیر جنس خیر همه‌ی خیر‌ها یک وقت بیست چهل تا خیر است ولی در یک موضوعی میلیون‌ها خیر است همه‌ی خیر‌ها بعد کل را هم اضافه کرده کل را بکشید جامع و کامل می‌شود تمام خوبی‌ها این است که انسان واعظ درونی داشته باشد خودش را کنترل مواظبت بکند خودش را بسازد حواسش به خودش باشد عواملی که می‌تواند ما را مقداری تکان بدهد که به خودسازی و محاسبه و مراقبه بیشتر بپردازیم چند نکته است که عرض خواهیم کرد یکی از موضوعاتی که باید دقت داشته باشیم ما در این دنیا یک بار بیشتر نمی‌آییم ما عالم‌هایی را پشت سر گذاشتیم و عوالمی را پیش رو داریم طبق آیات و روایات فراوان در عالم قدس با خدای متعال بودیم «إِنَّا لِلَّـهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ» (بقره/ 156) عالم ارواح عالم اشباح عالم ذره که به تناسب آن عوالم در قالب‌های مختلف قرار گرفتیم بعد در رحم مادر بعد در این عالم دنیا در قالب تن و جسم قرار گرفتیم و بلا شک بعد از این هم از این جا خواهیم رفت در عالم برزخ بعد قیامت بعد بهشت یا جهنم یک سیر است تنها عالمی که در آن عالم دست ما با اختیار باز است که می‌توانیم کار خوب یا کار بد بکنیم هدایت به خوبی یا بدی‌ها پیدا کردیم عالم دنیاست دیگر قابل برگشت نیست بعد از مردن ما آیه‌ی قرآن داریم بعضی‌ها داد می‌زنند التماس می‌کنند فریاد می‌زنند «رَبِّ ارْجِعُونِ، لَعَلِّي أَعْمَلُ صَالِحًا فِيمَا تَرَكْتُ كَلَّا إِنَّهَا كَلِمَةٌ هُوَ قَائِلُهَا» (مومنون/ 100-99) مثل این که بگویند یک بار کنکور است تکرار نمی‌شود این قاعده‌ی خدایی است از این دنیا رفتیم نفس تمام شد برچیده می‌شود در آیه‌ی قرآن داریم ناله می‌زند می‌گوید خدایا من را برگردان من شاید توبه بکنم برگردم کار خوب بکنم خدا می‌داند اگر برگرداند باعث تنبه شود چه بسا برمی‌گردد می‌گوید این همه در دنیا به شما فرصت دادیم مهلت دادیم انبیا آمدند وجدان و عقل و درک دادیم معلم پدر مادر عالم‌های خوب بالای سرت است «كَلَّا إِنَّهَا كَلِمَةٌ هُوَ قَائِلُهَا» یعنی حرف مفت می‌زند بر گردانیم همان آدم قبلی است ولی الآن فرصت است به بن بست نرسیده ایم دست ما باز است تعبیر زیبایی امام هادی دارند که أَلدُّنیا سُوقٌ رَبحَ فیها قَومٌ وَ خَسِرَ اَخَرُونَ (مستدرک الوسائل، ج9 ، ص 512) دنیا مثل بازار و نمایشگاه است ما وارد این نمایشگاه می‌شویم هر نوع جنس خوب و بد از بدترین جنس‌ها که می‌تواند آدم را بکشد سم‌های مهلک یا بهترین چیزها که ویتامین و انرژی بدهد ما را به کمال مطلق به خدا برساند در بازار و نمایشگاه دنیا است انسان می‌تواند چیزهایی تهیه بکند که هم نشین خدا و چهارده معصوم شود «فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِيكٍ مُّقْتَدِرٍ» (قمر/ 55) خیلی آیه‌ی زیبایی است انسانی که گفت تو را ز کنگره‌ی عرش می‌زنند سفیر ندانمت که در این دامگه چون افتادی آن چه از تو گم شده است از سلیمان گم شدی بر سلیمان هم پری هم اهرمن بگریستی به قول حافظ همایی چون تو عالی قدر حرص استخوان تا کی آدم در این نمایشگاه که می‌تواند خدا را انتخاب بکند بیاید کالای پوچ از بین رفتنی دنیا جیفه‌ی دنیا را انتخاب بکند هم خودش هم دیگران را هلاک بکند آتش جهنم را انتخاب بکند دریغ این سایه‌ی دولت که بر نا اهل افکندی امام هادی دنیا را تشبیه کردند به بازار و نمایشگاهی که هر نوع جنس خوب و بد است ما یک بار در این نمایشگاه وارد می‌شویم از آن طرف می‌رویم حق انتخاب یک کالای اساسی داریم پایتخت وجود ما می‌تواند متوجه یک چیز شود بعضی‌ها در بازار دنیا حداکثر بهره را می‌برند خودشان دیگران را اصلاح می‌کنند با خدا چهارده معصوم هم نشین می‌شوند بعضی‌ها خسارت‌های غیر قابل جبران دارند دزدی و خیانت و روابط نامشروع و آتش جهنم را برای خودش تهیه می‌کند هر چه بدی است در خرید این‌ها است تعبیر دیگری در روایات ما است همه‌ی انسان‌ها در مسیر دنیا که قرار گرفتند یا رو به جلو می‌روند در امور معنوی و تکامل انسانی یا درجا می‌روند یا عقب گرد می‌روند از این سه تا بیشتر نیست در روایات ما این تعبیر دارد فرمود کسی که امروزش بد تر از دیروزش باشد دیروز بهتر بود عقب گرد می‌رود پرونده اش را تاریک تر می‌کند گناه روی گناه ظلم روی ظلم فساد روی فساد خیلی‌ها این طوری هتستند شکر گزاری نمی‌کند از خدا و اهل بیت و بهشت فاصله می‌گیرد مَنِ اسْتَوي يَوْماهُ فَهُوَ مَغْبُونٌ وَ َمْن كانَ آخِرُ يَوْمَيْهِ شَرَّهُما فَهُوَ مَلْعوُنٌ (بحار الانوار، ج78، ص327) کسی که امروزش بدتر از دیروز باشد معلون است یعنی از رحمت خدا دور می‌شود جبران هم نمی‌کند اگر کسی دیروزش هم بیست است امروزش هم بیست است فرق نکرده جلو تر نرفته چون خدا روزی داده روز جدید است عمل جدید می‌خواهد یک قدم آدم جلو برود فرمود مَنِ اسْتَوي يَوْماهُ فَهُوَ مَغْبُونٌ اگر کسی این هم خدا نعمت بر او آورده یک قدم جلوتر نرفته فرق نکرده می‌تواند بهشت بیافریند می‌تواند خیلی کارها بکند گرهی باز بکند یک قدم به خدا نزدیک تر شود اگر کسی دو روزش مساوی باشد مغبون است یعنی خیلی ضرر کرده سرمایه دادند سود نکرده پیشرفت نکرده از اولی یک کمی بهتر است چون بدتر نکرده ولی جلو هم نرفته ما باید جلو برویم تمام اهل دنیا چرا این قدر مدل‌های تلفن گوشی همراه مدل ماشین همه چیز به روز ماه به ماه سال به سال عوض می‌شود پیشرفت می‌کنند عموم مردم تشنه‌ی دنیا و پول و مقام هستند تشنه‌ی چیزهای جدید هستند همه اش دارند عوض می‌کنند ولی ما در امور معنوی نماز ما با چهل سال قبل فرق نمی‌کند آن موقع هم نمی‌فهمیدیم الآن هم نمی‌فهمیم افرادی که چهل سال پای منبر بودند سمت خدا را گوش دادند روضه شرکت کرده آقای دولابی می‌فرمودند مومن دو ساعتش یک نوع نیست نه دو روزش می‌گفت هر لحظه گفت هر زمان نو صورتی و نو جمال تا ز نو دیدن فرو می‌رد ملال همان طور که نعمت‌های بهشت هر لحظه عوض می‌شود و الا آدم زده می‌شود می‌فرمودند مومن دو ساعتش یک لحظه نیست اگر در چاله می‌رود عبرت جدید می‌گیرد که چاله‌ی قبلی نداده در حال تحول است آن نمازی که ساعت دوازده خوانده با نمازی که دو ساعت دیگر خوانده فرق دارد خیلی خسارتی است که درجا بزنیم آن‌هایی که نمره شان خوب است فرمود هر روزشان هر ساعتشان بهتر از روز قبل است این‌ها مرحوم هستند مورد رحمت و لطف خداوند قرار گرفتند ان شاء الله همه‌ی بیننده‌ها لحظه‌ها روزها ساعت هایشان با قبل فرق بکند ما داریم بعضی‌ها مشاهد مشرفه می‌روند یا دعا می‌خوانند قرآن می‌خوانند محرم صفر می‌آید یک پرده‌های جدید یک معرفت جدید دارند ناراحت است اگر حس نکند یک پرده‌ی جدید باز نشده ناراحت است و خدا هم در جدید باز می‌کند قطعا بدانید خدا رزق‌ها را نو و جدید می‌کند ما اگر گرسنه و تشنه و داوطلب نیستیم تقصیر ما است خدا همیشه چیز جدید خلق می‌کند و چیز جدید می‌دهد باید همراهی بکنیم عمر ما کوتاه سفر کوتاه است یک بار دست ما را باز کردند در این دنیا آن‌هایی که عقب می‌روند ملعون هستند از رحمت خدا دور می‌شوند آن‌هایی که درجا می‌زنند مغبون هستند خسارت زیادی به خودشان وارد کردند آن‌هایی که جلو می‌روند پیش روی می‌کنند مرحوم هستند ما نمی‌گوییم این شتاب غیر عادی ولی نرم نرم کم کم آدم جلو برود آدم‌هایی داشتیم پیامک دادند تغییر کردیم آدم هشتاد ساله می‌گوید اخلاق من عوض شد نا امید نباشیم این بشارت است می‌شود عوض شد مرحوم ملا عبدالله جهرمی نامه‌ای دارد ما نامه هایش را هم خوانده ایم به عنوان مکاتیب چاپ شده نامه‌ی قشنگ و زیبایی دارد می‌فرماید همان طور که تمام تجار و کسبه و اهل دنیا یا هر روز یا هر هفته یا هر ماه و هر سال حساب کارهایشان را می‌رسند که به سرمایه شان اضافه شده کم شده رکود دارد ما هم بیاییم حساب عمرمان و زندگی مان را یک بررسی بکنیم در شبانه روز یک وقتی بگذاریم و این روایاتی که می‌فرماید افرادی که بیست سالشان شده باید جدی بگیرند افرادی که چهل سالشان شده جدی تر بگیرند بعضی روایات داریم آدم‌هایی که شصت سالشان است خدا عذر را برداشته عذر ندارد ما که نمی‌دانیم چقدر عمر می‌کنیم عمر لحظه‌ای است کسی فکر می‌کرد این عزیزی که دروازه بان پرسپولیس بوده آدم ورزشکار قوی خدا رحمتش بکند به همه‌ی هم کیشان بستگانش تسلیت می‌گوییم آدمی که قبراغ سر حال بودند ما اعلامیه‌ها را می‌بینیم چقدر افراد جوان سرطان دارند ایست قلبی می‌کنند هیچ تضمینی نیست چون خیلی‌ها هستند محاسبه توبه مراقبه را می‌گویند باشد پیر شدیم باشد بعدا وقتی بازنشست شدیم نه این لحظه‌ای قابل تاخیر نیست مرگ خیلی به ما نزدیک است امروز روز عرفه عزیزان دعای عرفه خواندند با لباس احرام آمدند چه کسی تصور می‌کرد چند هزار در منا کشته شوند افرادی که واقعا امید داشتند برگردند سوغاتی خریدند همسرانشان در خیمه منتظر هستند می‌خواهیم بگوییم مرگ ممکن است ناگهانی باشد تضمینی برای مرگ نیست چه وقت می‌آید این هشدار مهمی است که ما همیشه توبه‌ی کامل حساب رسی کامل دقیقه‌ای روزی لحظه‌ای بکنیم اگر دلی را شکستیم دل شکستن مردم آزاری ظلم و خیانت و دروغ و گناه مثل سم است نمی‌توانم بگویم من سم خوردم بعدا می‌روم معالجه می‌کنم بدنت را از کار می‌اندازد تو را به هلاکت می‌برد گاهی نیش عقرب مار اگر معالجه نکنند می‌کشد یا مثل آتش می‌ماند اگر گوشه‌ای آتش گرفت شعله ور می‌شود همه جا را می‌سوزاند نمی‌توانم بگویم چند ساعت دیگر قطعا بدانید گناه معصیت ظلم خیانت بدی‌ها از سم و آتش بسیار خطرناک تر است چون سم و آتش بدن ظاهری ما را از بین می‌برد ولی آن روح و جان ما را از بین می‌برد ما را مبتلا به آتش جهنم می‌کند روایتی در کافی شریف است خیلی‌ها هستند می‌گویند گناه را می‌کنیم بعدا یک کاری می‌کنیم من در این چاله بروم آیا کسی من را در می‌آورد نمی‌آورد من این سم را خوردم شاید خوب شدم ما روایت داریم بعضی مواقع انسان گناهی را مرتکب می‌شود دلی را می‌شکند آبرویی را می‌برد خدا می‌فرماید به عزت و جلال من لَا أَغْفِرُ لَکَ بَعْدَهَا أَبَداً (اصول کافی، ج 3، ص 212) من دیگر تو را نمی‌بخشم موفق به توبه نمی‌شود هشدار عجیبی است گلی را می‌کارد گرهی را باز می‌کند خدا می‌گوید به عزت و جلالم تو را بخشیدم دیگر جهنم نمی‌برم هم خوبی‌ها را جدی بگیریم هم در ترک بدی‌ها جدی باشیم زمان می‌گذرد تمام شد یک کسی چاقو می‌زند یک کسی سیلی زده گوش خانمش کر شده پنجاه سال است کر است دیگر نمی‌شود جبران کرد بعضی گناهان است قابل جبران نیست ممکن است توبه بکند خدا بیامرزد طرف ببخشد ولی شرمندگی و عذاب وجدان او را ممکن است بسوزاند لذا ایشان می‌فرماید اولا مرگ چه بسا ناگهانی برسد که فراوان پیش می‌آید هشدار است تو نفر تاجر می‌رفتند در بیابان مال و ثروت خیلی داشتند سر راه دزد‌ها گرفتند یکی از تاجر‌ها را خواباندند شمشیر گذاشتند گردنش را بزنند گفت چرا می‌خواهید گردنم را بزنید گفت تو را می‌کشیم این آقا اموالش را راحت بزند گفت گردن او را بزنید من اموالم را بدهم مثال خوبی است آن‌هایی که جلوتر از ما رفتند گردنشان زده شده هشدار برای ماست آن‌ها عبرت برای ما شدند ما عبرت نشویم این همه اجل انسان‌های پیر و جوان را سر راه ما قرار داده بعضی‌ها می‌گویند ما اگر بهشت جهنم را ببینیم باور می‌کنیم من می‌گویم این حرف اشتباه است ما مردن چاله‌ی قبر را که می‌بینیم با دیدن مشکل حل نمی‌شود اگر دیدن باور می‌آورد تا به حال باید متنبه شده باشیم به قبر کن گفتند مهم ترین چیزی که از عمرت دیدی گفت مهم ترینش این است که سی سال من در قبر آدم گذاشتم ولی باور نکردم می‌میرم دیدن چیزی حل نمی‌کند تنبه درونی ایمان اعتقاد به خدا محاسبه داشتن باور را از خدا بخواهد خدا کمکش می‌کند دعا توسل انس با خوب‌ها هر چیزی که ایمان ما را زیاد می‌کند می‌گوید اولا روی قاعده‌ی اولیه هیچ تضمینی نیست کسی یک ساعت دیگر زنده باشد ما می‌آییم یک تخمین معمولی می‌زنیم عمر طبیعی انسان‌ها در زمان ما چند سال است پیغمبر عظیم الشان فرمود أَعْمَارُ أُمَّتِی مَا بَیْنَ سِتِّینَ إِلَی سَبْعِینَ (ارشاد القلوب، ص 40) فرمود بیشتر عمر امت من بین شصت و هفتاد سال است عمر متوسط یک عمر طبیعی متوسط است بین شصت و هفتاد که خود حضرت و حضرت امیر هم 63 سال عمر کردند مسن ترین امام ما امام صادق بوده 65 سال عمر کرده به غیر از امام زمان که به لطف و حکمت الهی عمر طولانی دارند اگر این دنیا جای ماندن بود حقش بود پیغمبر و امام هزاران سال بمانند جلوی سم و شهادت را بگیرد نه بنای خدا این است از این عالم بروند یک عمر طبیعی 65 سال است ایشان می‌فرماید بیاییم به خودمان هشدار دهیم‌ای کسانی که سنتان به چهل سال رسیده آماده‌ی رفتن باشید گیرم که بیست و پنج سال دیگر هم باشد این چهل سال چقدر سریع گذشت اگر می‌خواهید ببینید سریع گذشت یک خاطره‌ای را در جوانی یاد بیاورید ما بچه بودیم کلاس ابتدایی می‌رفتیم ببینید چقدر سریع گذشته من گاهی می‌نشینم فکر می‌کنم سی و شش سال از انقلاب گذشته هول می‌شوم چقدر زود گذشت سمت خدا فکر می‌کنم دیروز آمدم حساب می‌کنم محرمی که بیاید چهار سال است خیلی سریع گذشت خیلی عمر سریع می‌گذرد‌ای کسانی که چهل سال هستید بیست و پنج سال هم فرض زنده باشید سریع می‌گذرد پس بیایید این بیست و پنج سال یک فکری به حال خودتان بکنید‌ای کسانی که پنجاه سالتان هست بسیاری از بیننده‌های ما مسن و بازنشسته هستند ما حدیث داریم کسانی که پنجاه سال عمر دارند أَنْتُمْ زَرْعٌ قَدْ دَنَا حَصَادُهُ (جامع الأخبار، فصل76، ص140) یعنی زراعتی است که موقع درو کردنش نشسته وصیت هایتان را بنویسید کارهایتان را انجام بدهید حلالیت بطلبید افرادی که ناراضی اند راضی کنید تمام شد افرادی که شصت سالتان است پنج سال مانده اگر عمر طبیعی بکنید آن چهل سال سریع گذشت پنج سال مثل برق می‌گذرد افرادی که بالای 65 سال دارید قاچاقی زنده اید در دست عزرائیل هستید .
شریعتی: نترسانید بیننده‌ها را در این حد.
حاج آقا فرحزاد: نمی‌ترسند برای سلامتی ملک الموت یک صلوات بفرستید اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم من از این فرشته خیلی خوشم می‌آید فرشته‌ای است که ما را از قفس و زندان دنیا در می‌آورد و با خدا و پیغمبر و اهل بیت و حضرت علی آشنا می‌کند مستحب است برای ملک الموت آدم مکه می‌رود طواف انجام بدهد ملک الموت فرشته‌ی خیلی خوبی است اگر ما با او رفیق شویم آقای دولابی همیشه می‌فرمودند عجله برای مردن خوب نیست ولی آمادگی برای مردن حتما حتما خیلی خوب است باشد ما نمی‌گوییم عجله کنید برای رفتن ما آماده باشیم واقعا افرادی که بالای 65 سال هستند بخواهند گناه بکنند هنوز خانمش راضی نیست زمین و زمان ناله می‌زنند این خیلی بد است تو باید بارت را بسته باشی ما وقتی افرادی که سن بالا می‌روند تازه حرص دنیا ریاست پست مقام این‌ها را می‌گیرد سفره را باید جمع بکنید تازه پهن می‌کند بچه است جوان است می‌خواهد شور و حالی داشته باشد ولی کسی که همه‌ی راه‌ها را رفته شمعی است که به ته رسیده دارد خاموش می‌شود خیلی حواسمان باشد یک روایت خیلی قشنگی است کسانی که خبر مرگشان به فامیل بستگان همکاران رفقا آشنا‌ها همسایه‌ها می‌رسد اول حرفی و کلامی که درباره‌ی آن متوفا می‌زنند خدا به ملائکه می‌گوید آن را ثبت بکن خیلی مهم است خبر آمد که حاجی فلان از دنیا رفت فرحزاد از دنیا رفت خدا رحمتش بکند اگر میلیون‌ها نفر فامیل همسایه دوست آشنا می‌گویند خدا رحمتش کند آدم خوبی بود دلسوز بود خیرخواه بود فرحزاد در خلوت میلیون‌ها گناه دارد خراب کاری پرونده پیش خدا دارد ولی طوری زندگی کرده خانواده اش راضی هستند پدر مادرش همسایه‌ها مستمعین راضی اند خدا پوشانده خدا می‌گوید من با او کارها داشتم ولی هر چه نگاه می‌کنیم مومنین مومنات می‌گویند راضی هستیم خدا می‌گوید من از گناهان پنهانش چشم پوشی می‌کنم به این که چهل مومن امضا بکنند کفن آدم را یا موقعی که می‌برند به قبر بگذارند نگه می‌دارند سه بار مردم زن‌ها راضی هستید همه می‌گویند راضی هستیم خدا می‌گوید من از علم خودم صرف نظر می‌کنم به خاطر این که مومنین مومنات می‌گویند راضی هستیم این خیلی مهم است همه جا ذکر خیر ما باشد یک کاری نکنیم میلیون نفر لعنت بفرستند عکسش هم است فلانی از دنیا رفت الحمدلله کاش زودتر می‌مرد چقدر بداخلاق بد زبان بود ما چقدر پیامک داریم خانم‌هایی که می‌گویند شوهران ما این قدر ما را اذیت می‌کنند خدا شاهد است می‌رویم بیرون می‌گوییم برنگردد اگر بمیرد خوشحال می‌شویم خیلی بد است به مرگ طرف راضی است خانمی یا آقایی در حال جان دادن بود همسرش کنارش نشسته بود زد زیر گریه گفت من دارم می‌میرم تو چرا داری گریه می‌کنی گفت حتما گریه می‌کنی اگر من بمیری چه خواهی کرد گفت نه گریه می‌کنم اگر نمیری چه کار کنم کاری نکنیم به مرگ طرف راضی باشند این مدیر معلم روحانی بمیرد هر کس باشد طوری زندگی کرده این قدر اذیت کرده غیبت کرده تهمت زده رشوه خورده حق کشی کرده عموم مردم فامیل همسایه یکی دو نفر نمی‌گویم معیار است ولی عموم فامیل بستگان همکاران همسایه‌ها می‌گویند لعنت بر او باد الحمدلله راحت شدیم آل سعود بمیرند میلیون مسلمان جشن می‌گیرند خود مردم سعودی جشن می‌گیرند چقدر جنایت کردند این‌ها یک ضرب می‌روند جهنم بنی امیه‌ی زمان ما هستند ولی امام راحل از دنیا رفتند چقدر مردم اشک ریختند الآن پای گیرنده‌ها من هر خانه‌ی فامیلی می‌رویم پای گیرنده‌ها جنازه‌ی منا را می‌بینند مردم اشک می‌ریزند خون به دل مردم کردند حالا بگویند ما خادم الحرمین هستیم لعنت خدا به شما باد موقع مردن قضاوت دیگران خیلی مهم است حالا این آقا که مردم لعنتش می‌کنند در خلوت نماز شب می‌خوانده چنین می‌کرده چنان می‌کرده بنده‌های خدا راضی هستند یا نیستند یک نفر دو نفر را نمی‌گوییم عموم بندگان همسایه‌ها زیر مجموعه‌ی ما خیانت کردیم اذیت و آزار دادیم این خیلی مهم است چه چیزی درباره‌ی ما می‌گویند می‌توانیم نظرسنجی بکنیم «إِنَّ الْأَبْرَارَ لَفِي نَعِيمٍ، وَإِنَّ الْفُجَّارَ لَفِي جَحِيمٍ» (انفطار/ 14-13) واضح است چه کسی در آتش می‌رود جایگاه ما مهم است از مدیران مسئولان می‌خواهم نظرسنجی محرمانه بگیرند که اطرافیان ما به مردن ما راضی هستند یا به زنده ماندن ما.
شریعتی: خیلی ممنون جزء 30 قرآن کریم را که می‌خوانیم در خاطره‌ی دوستان تداعی می‌شود دو دوره ختم قرآن کریم که در سال‌های گذشته داشتیم دوستان با حضورشان محفل را بسیار منور کردند در آستانه‌ی ختم سومین دوره‌ی قرآن کریم هم هستیم به فضل و عنایت خداوند متعال ما روز پنج شنبه در حرم حضرت فاطمه معصومه در شبستان امام خمینی بعد از نماز ظهر و عصر منتظر شما دوستان هستیم مراسم ختم سومین دوره‌ی قرآن کریم برگزار می‌شود این مراسم با حضور شما و کارشناسان خوب برنامه‌ی خدا برگزار خواهد شد گزارش تصویری آن را هم خدمت دوستان که به هر دلیلی نمی‌توانند در مراسم حضور پیدا بکنند پخش خواهیم کرد صفحه‌ی 590 قرآن را با هم تلاوت می‌کنیم آیات نورانی سوره‌ی مبارکه‌ی عروج.
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
سورة البروج
بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـنِ الرَّحِيمِ
وَالسَّمَاءِ ذَاتِ الْبُرُوجِ ﴿١﴾ وَالْيَوْمِ الْمَوْعُودِ ﴿٢﴾ وَشَاهِدٍ وَمَشْهُودٍ ﴿٣﴾ قُتِلَ أَصْحَابُ الْأُخْدُودِ ﴿٤﴾ النَّارِ ذَاتِ الْوَقُودِ ﴿٥﴾ إِذْ هُمْ عَلَيْهَا قُعُودٌ ﴿٦﴾ وَهُمْ عَلَى مَا يَفْعَلُونَ بِالْمُؤْمِنِينَ شُهُودٌ ﴿٧﴾ وَمَا نَقَمُوا مِنْهُمْ إِلَّا أَن يُؤْمِنُوا بِاللَّـهِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ ﴿٨﴾ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاللَّـهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ ﴿٩﴾ إِنَّ الَّذِينَ فَتَنُوا الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ ثُمَّ لَمْ يَتُوبُوا فَلَهُمْ عَذَابُ جَهَنَّمَ وَلَهُمْ عَذَابُ الْحَرِيقِ ﴿١٠﴾ إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ ذَلِكَ الْفَوْزُ الْكَبِيرُ ﴿١١﴾ إِنَّ بَطْشَ رَبِّكَ لَشَدِيدٌ ﴿١٢﴾ إِنَّهُ هُوَ يُبْدِئُ وَيُعِيدُ ﴿١٣﴾ وَهُوَ الْغَفُورُ الْوَدُودُ ﴿١٤﴾ ذُو الْعَرْشِ الْمَجِيدُ ﴿١٥﴾ فَعَّالٌ لِّمَا يُرِيدُ ﴿١٦﴾ هَلْ أَتَاكَ حَدِيثُ الْجُنُودِ ﴿١٧﴾ فِرْعَوْنَ وَثَمُودَ ﴿١٨﴾ بَلِ الَّذِينَ كَفَرُوا فِي تَكْذِيبٍ ﴿١٩﴾ وَاللَّـهُ مِن وَرَائِهِم مُّحِيطٌ ﴿٢٠﴾ بَلْ هُوَ قُرْآنٌ مَّجِيدٌ ﴿٢١﴾ فِي لَوْحٍ مَّحْفُوظٍ ﴿٢٢﴾
ترجمه:
بسم الله الرحمن الرحيم
سوگند به آسمان که دارای برج هاست (۱) و سوگند به روزی که [برپا شدنش را برای داوری میان مردم] وعده داده اند (۲) و سوگند به شاهد [که پیامبر هر امت است] و مورد مشاهده [که اعمال هر امت است؛] (۳) مرده باد صاحبان آن خندق [که مؤمنان را در آن سوزاندند.] (۴) آن آتشی که آتش گیرانه اش فراوان و بسیار بود، (۵) هنگامی که آنان پیرامونش [به تماشا] نشسته بودند (۶) و آنچه را از شکنجه و آسیب درباره مؤمنان انجام می دادند تماشاگر و ناظر بودند (۷) و از مؤمنان چیزی را منفور و ناپسند نمی داشتند مگر ایمانشان را به خدای توانای شکست ناپذیر و ستوده؛ (۸) خدایی که مالکیّت و فرمانروایی آسمان ها و زمین در سیطره اوست و خدا بر همه چیز گواه است. (۹) کسانی که مردان و زنان مؤمن را مورد شکنجه و آزار قرار دادند، سپس توبه نکردند، نهایتاً عذاب دوزخ و عذاب سوزان برای آنان است. (۱۰) بی تردید کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند بهشت هایی که از زیرِ [درختانِ] آن نهرها جاری است، ویژه آنان است، این است کامیابی بزرگ. (۱۱) بی تردید به قهر گرفتن و مجازات پروردگارت بسیار سخت است. …. (۱۲) اوست که [مخلوقات را] می آفریند، و [پس از مرگ] باز می گرداند…. (۱۳) و او بسیار آمرزنده و دوستدار [مؤمنان] است. (۱۴) صاحب عرش و ارجمند [و عالی صفات] است. …. (۱۵) آنچه را بخواهد [بی آنکه بازدارنده ای در برابرش باشد] انجام می دهد. …. (۱۶) آیا خبر آن سپاهیان به تو رسیده است؟ (۱۷) [سپاهیان] فرعون و ثمود [که به سبب تکذیبشان به عذابی دردناک دچار شدند؛] (۱۸) [فقط آنان تکذیب گر نبودند] بلکه کافران [قوم تو] در تکذیبی سخت ترند…. (۱۹) و خدا از همه سو بر آنان احاطه دارد. (۲۰) [چنین نیست که درباره قرآن می پندارند] بلکه آن، قرآنی باعظمت و بلند مرتبه است (۲۱) که در لوح محفوظ است [به همین خاطر از دستبرد هر تحریف گری مصون است.] (۲۲)
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
شریعتی: از فضیلت صلوات می‌شنویم.
حاج آقا فرحزاد: قطعا یکی از چیزهایی که همه اش ما را تقویت می‌کند و نورانی می‌کند که از گناه فاصله بگیریم و به خوبی‌ها بیشتر برویم حداقل اقلی که زبان ما موقع صلوات گناه نمی‌کند و این مداومت بر صلوات انسان را عاقبت به خیر می‌کند حضرت رسول فرمودند مَنْ كَانَ آخِرُ كَلَامِهِ الصَّلَاةَ عَلَیَّ وَ عَلَى عَلِیٍّ دَخَلَ الْجَنَّةَ (وسائل الشیعه، ج 7، ص 199)کسی که ملکه اش شده صلوات چون موقع مردن آدم همه چیز را فراموش می‌کند ملکه‌ی صلواتش بروز می‌کند اگر صلوات فرستاد نفسش بند آمد اهل بهشت است اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
شریعتی: وقت در اختیار شماست.
حاج آقا فرحزاد: حادثه‌ی تلخ منا واقعا برای آن‌هایی که رفتند در بهترین حال در حالت احرام و بعد از عرفه که رکن حج عرفه است برای آن‌ها خیلی نگران نباشند از این که در بهترین حالات و بهترین جا به ملاقات خدا رفتند جایشان خوب است هر چند برای ما تلخ و سخت است ولی مثل روزی که از مادر متولد شدند روز قیامت سر از قبر در می‌آورند لبیک گویان این افتخار است که عاقبت بخیر شدند مَن ماتَ مُحرِماً حُشِرَ مُلَبِیّاً (الحجّ و العمره، ص 158) با لبیک محشور می‌شوند من از همین حادثه گریزی می‌زنم البته در این حادثه همه‌ی عزیزان برای ما محترم هستند چقدر از علما روحانیون و مسئولین مملکتی ما بودند که هنوز مفقود هستند چقدر از قراء عزیز ما بودند که مرحوم حاج محسن حاج حسنی که در مالزی رتبه‌ی اول آوردند و آقای دانش که همه در حد خودشان برجسته و نخبه بودند وقتی که در سرزمین خود ما حادثه‌ای اتفاق می‌افتد که چند هزار حاجی مظلومانه از دنیا می‌روند حکومت ظالم طاغوتی آل سعود حاضر نیست قبول بکند کتمان می‌کند با وجود این همه دوربین‌ها می‌توانستند کنترل بکنند مرکزی دارد دوربین‌ها می‌توانند بگویند فلان جا شلوغ است خلوت است نکردند عمد یا شبه عمد قطعا بوده حاضر نیستند اقرار به خطا و اشتباه بکنند این همه آدم برنگشته به وطنشان یکی یکی رو می‌شود با این همه دوربین‌ها شهود انکار می‌کنند اجساد که قابل انکار نیست البته اگر زورشان برسد این‌ها را مخفی می‌کنند ما چه انتظار داریم غدیر خم را انکار نکنند چه انتظار داریم شهادت حضرت زهرا آتش زدن در خانه‌ی حضرت زهرا و آن همه جنایاتی که بر اهل بیت 1400 سال قبل بوده بخواهند در تاریخ دست ببرند و یا در ماهواره‌ها انکار بکنند در زمان خودمان حادثه‌ای که جلوی این همه حجاج اتفاق افتاده انکار می‌کنند حادثه‌ی 1400 سال قبل را به طریق اولی انکار می‌کنند ما غدیر و ایام غدیر و مناسبت‌هایی که است عید مباهله عید سوره‌ی هل اتی عید آیه‌ی ولایت عید آیه‌ی تطهیر را بیاییم احیا بکنیم تعبیری دارد که یک شخصی می‌گوید من رفتم احد دیدم ناله‌ای بلند است که رگ قلبم را می‌خواست پاره بکند آمدم نزدیک دیدم ناله‌ی حضرت زهرا است چرا ناله می‌زند صبر کردم ناله هایش تمام شد گفتم رگ گردن من داشت قطع می‌شد از ناله‌ی شما چرا ین قدر ناله می‌می زنید برای همین جانی‌ها که حق را می‌بینند و زیر پا می‌گذارند فرمود وا عَجَباهُ اَنَسیتُمْ یوْمَ غَدیرِ خُمٍّ (بحارالانوار، ج36، ص353) روز غدیر خم را فراموش کردید؟ فَما جَعَلَ اللّه لاِحَدٍ بَعْدَ غَدیرِ خُمٍّ مِنْ حُجَّةٍ وَلاعُذْرٍ (خصال، ج 1، ص 173) کارهایی که پیغمبر کرد سه روز حجاج را در گرما نگه داشت از همه بیعت گرفت خطبه‌ی طولانی خواند سوال جواب بکند زن و مرد حتی ما جاهای دیگر نداریم از خانم‌ها بیعت بگیرند تشتی را گذاشتند حضرت امیر دست زدند در آن آب بقیه بیایند بیعت بکنند آن چه که ما صدمه و ضربه خوردیم مال جدا شدن از اهل بیت است بها ندادن به ولایت و غدیر خم است خاطره‌ی جالبی علامه امینی نقل می‌کند می‌فرماید یک عالمی از اهل سنت جریان عاشورا را ندیده بود در شهرهایی زندگی می‌کرد که ندیده بود الآن با رسانه‌ها همه جا می‌بینند یک بار اتفاقی سفرش افتاد کربلا دید روز عاشورا مثل قیامت است به سر و سینه می‌زنند گل می‌مالند زنجیر می‌زنند هروله می‌کنند داد و فریاد می‌زنند به عالم شیعه رسید گفت چه خبر است گیرم که امام حسین مظلوم بوده گیرم امام حسین تشنه بوده فرزند دختر پیغمبر است بنشینید قرآن بخوانید هدیه کنید این همه شور و فریاد و کتل چه خبر است سوال حسابی است الآن هم وهابیت زوم کردند می‌گویند شرک است مخالفت می‌کنند گفت درست است ما در جریان غدیر اشتباه بزرگی کردیم تبلیغ نکردیم سر و صدا نکردیم فریاد نزدیم شما غدیر را انکار کردید به فراموشی سپردید قطعا بنده شکی ندارم اگر عاشورا هم این سبک و سیاقی که پیاده می‌شود نباشد اربعین نباشد امام راحل فرمودند ما هر چه داریم از محرم و صفر داریم عاشورا تاسوعا کمر طاغوت‌ها را شکسته و انگیزه ایجاد کرده قطعا این‌ها می‌گفتند امام حسین شهید نشده مظلومیت و حقانیت امام حسین را قطعا زیر سوال می‌بردند من چند روز قبل جلسه داشتم با خدا را بی نهایت شکر می‌کنیم در قشر‌های مختلف خصوصا تحصیل کرده‌ها گرایش به اهل بیت خیلی زیاد است مستبصرین آورده بودند در مسجد مقدس جمکران اردوگاه از مستبصرینی که شیعه شده بودند خیلی‌ها می‌گویند مظلومیت امام حسین باعث شد ما تحقیق بکنیم به تشیع گرایش پیدا کنیم جای سوال است غدیر را اگر احیا کنیم همه‌ی مشکلات عالم حل می‌شود.
شریعتی: خیلی ممنون التماس دعا خدانگهدار.

 

آثار نوشتاری

ارسال پیام