بررسی خدمات‌ و پیامدهای اجتماعی مهدویت در جامعه

بررسی خدمات‌ و پیامدهای اجتماعی مهدویت در جامعه

به گزارش خبرگزاری شبستان، نخستین پیش نشست تخصصی همایش حیات طیبه با موضوع " کارکردهای اجتماعی اندیشه مهدویت و نقش آن در سبک زندگی" با سخنرانی حجت الاسلام ملکی راد و به همت معاونت پژوهش مؤسسه آموزش عالی بنت الهدی برگزار شد.
حجت الاسلام محمود ملکی راد، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در این پیش نشست با بیان اینکه اندیشه مهدویت را می‌توان در حوزه مسائل فردی و اجتماعی بررسی نمود، اظهارداشت: بسیاری از کارکردهای اجتماعی و فردی اندیشه مهدویت با بحث انتظار گره خورده است.
سخنران این پیش نشست با بیان اینکه انتظار فرج موجب آمادگی جامعه در حوزه‌های مختلف اعتقادی و فکری، اخلاقی و تربیتی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است، خاطرنشان کرد: آرمان‌گرایی، نشاط، پویایی، وظیفه‌شناسی، زنده شدن روح امید در افراد و واداشتن جامعه به کوشش و تلاش از مهمترین آثار و پیامدهای انتظار فرج است.
وی اهداف و ضرورت های تحقیق و پژوهش پیرامون کارکردهای اجتماعی اعتقاد به مهدویت را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: "نفوذ پایدار اندیشه مهدویت و اعتقاد به امام غایب در میان مردم"، "برخورداری این اندیشه از مؤلفه­هایی چون امید آفرینی، هویت­بخشی، تحرک­زایی، برای ایجاد جامعه­ای توانمند و پیشرو"، "برخورداری اندیشه مهدویت از مؤلفه­های تأثیرگذار در سیاست­ گذاری، برنامه­ ریزی و چشم­ انداز جامعه اسلامی"، "نقش مؤثر اندیشه مهدویت در مقاومت، پایداری و ظلم ستیزی"، "تأثیرات اندیشه مهدویت در اصلاحات اجتماعی و ایجاد همبستگی و انسجام بخشی به جامعه" و "تبیین رسالت نظام اسلامی در گسترش و نهادینه­سازی اندیشه مهدویت در بین مردم" از مهمترین ضرورت‌های پژوهش، پیرامون کارکردهای اجتماعی اندیشه مهدویت است.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی شناخت کارکردهای اجتماعی اعتقاد به مهدویت و نقش آن در سبک زندگی را مهمترین هدف ارائه فعالیت‌های پژوهشی در حوزه اندیشه مهدوی عنوان کرد و ابراز داشت: "شناخت ابعاد گوناگون کارکردهای اجتماعی اندیشه مهدویت و تطبیق آنها در جامعه اسلامی"، "ارائه راهکار در جهت تغییر و اصلاح وضع موجود در جامعه عصر غیبت"، "دست‌یابی به راهکار لازم در جهت امید آفرینی و هویت‌بخشی"، "ایجاد همبستگی اجتماعی، پویایی و تحرک‌زایی در جامعه" "ساختن جامعه‌ای منسجم و توانمند و پیشرو بر اساس آموزه‌های مهدوی در حوزه‌های مادی و معنوی"، "ایجاد جامعه سالم در ابعاد مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی" از دیگر اهداف برگزاری همایش حیات طیبه است.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به اصطلاحات و مفاهیم اساسی موضوع این پیش نشست علمی، خاطرنشان کرد: مقصود از کارکرد اجتماعی مهدویت، مطلق‌ خدمات‌ و آثار و پیامدهای اجتماعی مهدویت به جامعه است.
وی "امیدآفرینی"، " اصلاحات اجتماعی"، "تکامل روحی و خود سازی اجتماعی"، "ظلم ستیزی"، "نشاط و پویایی اجتماعی"، "انسجام‌بخشی و ایجاد همبستگی اجتماعی"، "هویت بخشی" و "تقویت قدرت اجتماعی و نظام سیاسی حاکم بر جامعه" را از مهمترین کارکردها و پیامدهای اجتماعی اندیشه مهدویت دانست و اظهار داشت: اندیشه مهدویت مهم‌ترین و تأثیرگذارترین عناصر و مکانیسم‌های ایجاد روح امید را در بطن خویش دارد.
حجت الاسلام ملکی راد با تأکید بر این که اعتقاد به ظهور امام مهدی)عج( مستلزم وجود جامعه‌ای مناسب برای تربیت و پرورش انسان‌های مؤمن است، یادآور شد: تحقق چنین جامعه‌ای در گرو جامعه‌ای پیشرو که دائما در حال اصلاح خویش در زمینه‌های مختلف باشد، خواهد بود.
وی تأثیر اندیشه‌های مهدوی بر تکامل روحی و خود سازی اجتماعی را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: یکی از کارکردهای اجتماعی اعتقاد به مهدویت، خودسازی اجتماعی و ایجاد زمینه‌های لازم برای پرورش و تربیت گروهی منتظر مؤمن و متقی است. اعتقاد به مهدویت موجب می‌شود تا جامعه منتظر در تربیت خویش بکوشد و صفات نیک و اخلاق حسنه را در خود نهادینه کند.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: اعتقاد به حضور دائمی امام عصر(عج) در زندگی مردم و عرضه اعمال بر آن حضرت، موجب می‌شود تا هر یک از معتقدین به امام، نظارت او را در زندگی فردی و اجتماعی خود با همه وجود احساس نماید و از این راه افراد به تکامل روحی لازم می‌رسند؛ در نتیجه خودسازی اجتماعی در جامعه منتظران نهادینه می‌گردد.
وی ظلم ستیزی و پایداری در مقابل ظلم و ستم را یکی دیگر از آثار اجتماعی اعتقاد به امام غائب عنوان کرد و خاطرنشان کرد: نگاه به عصر ظهور و مؤلفه‌های آن، ضمن تأثیر در چشم‌انداز و ترسیم روشن از آینده، در تهیه و تنظیم سیاست­گذاری­ها، طرح­های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه اسلامی مؤثر است.
حجت الاسلام ملکی راد ادامه داد: اعتقاد به مهدویت در ایجاد آمادگی برای منتظران مؤثر بوده و موجبات نشاط، پویایی و وظیفه شناسی جوامع اسلامی در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را فراهم می‌سازد.
این استاد حوزه "انگیزش محبت و عواطف انسانى"، "بسط شخصیت و مقابله با خودخواهى و طغیان گرى ‏هاى نفس انسان"، " رفع اختلاف"، "فراموشاندن بدى‏ها و تصفیه کدورت‏ها" و "تعهدآفرینى و ایجاد احساس مسئولیت" را از جمله کارکرد‏هاى دین در راستاى ایجاد انسجام و همبستگى اجتماعى دانست.
وی با اشاره شیوه‌های تأثیرگذاری مهدویت در اتحاد و انسجام اجتماعی، خاطرشان کرد: منجی‌باوری و موعودگرایی، اعتقاد به مهدویت در اسلام و نیز اعتقاد به مهدویت با رویکرد امامیه، از مهمترین مکانیسم‌های تأثیرگذار اندیشه مهدوی در ایجاد اتحاد و انسجام اجتماعی است.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با مورد توجه قرار دادن هویت بخشی در اندیشه های مهدوی، ابراز داشت: باور به منجی موعود در میان پیروان ادیان الهی، هویت جهانی و فرا ملی را در عرصه بین المللی به وجود می‌آورد.
حجت الاسلام ملکی راد با اشاره به تقویت قدرت اجتماعی و نظام سیاسی حاکم بر جامعه به عنوان مهمترین کارکردها و پیامدهای اجتماعی اندیشه مهدویت، اظهار داشت: تقویت قدرت اجتماعی و نظام سیاسی یکی دیگر از آثار اجتماعی اعتقاد به مهدویت است؛ لذا نظام سیاسی با الگوگیری از جامعه مهدوی می­تواند به همبستگی اجتماعی و اتحاد و امنیت برسد.

 

تخصص
آثار نوشتاری

ارسال پیام