خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز آموزش های فرهنگی کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: مبلغان با داشتن برنامه های مناسب و فراهم سازی زمینه های حضور در عرصه مجازی و مانند آن، میتوانند تأمین کننده نیاز های عرصه تبلیغ در بسترهای جدید باشند.
حجت الاسلام اصغر ثنایی، مدیر مرکز آموزش های فرهنگی کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: در زمانی هستیم که رشد جوامع انسانی بسیار سریع است، از این رو ضرورت آموزش کاربردی ویژه مبلغان بیش از گذشته احساس می شود.
وی در ادامه افزود: امروزه مبلغان همواره نیازمند آموزش و بروز شدن هستند تا از رشد سریع و پی در پی عقب نیافتند، آموزشی که پشتیبان آن پژوهش باشد؛ با این وصف مبلغان ما به راحتی می توانند به عرصه های جدید تبلیغی غیر از منبر ورود پیدا کنند.
حجت الاسلام ثنایی اظهار داشت: مبلغان با داشتن برنامه های مناسب و فراهم سازی زمینه های حضور در عرصه مجازی و مانند آن، می توانند تأمین کننده نیاز ما در عرصه تبلیغ، در بسترهای جدید باشند.
وی خاطر نشان کرد: با وجود تلاش های صورت گرفته، سیستم و نظام کنونی تبلیغ حوزه از مشکلاتی رنج می برد که نیازمند همکاری و همیاری همه سیاست گذاران و برنامه ریزان و مجریان این عرصه است.
این پژوهشگر حوزوی یادآور شد: با توجه به شرایط جدید زمانی که در آن قرار داریم تنها فقه و اصول جوابگو و پاسخگوی نیازهای جامعه به ویژه نسل جوان نیست.
وی تأکید کرد: از سوی دیگر مبلغان نیز نمی توانند به تنهایی این عرصه را فتح کنند و در آن صاحب نظر در آن شوند، از این رو لازم است در کنار تحصیل معارف و دروس حوزوی، نسبت به کسب آگاهی های زمانی تلاش کنند.
حجت الاسلام ثنایی تصریح کرد: همچنین حضور در یکی از گرایش های تخصصی می تواند فرصتی را برای مبلغ فراهم کند تا در کنار کسب بینش به یادگیری روش و شیوه های مورد نیاز تبلیغ مثل فن خطابه و کلاس داری و مانند آن بپردازد.
وی ابراز داشت: یکسان سازی برنامه ها و ادغام همه مراکز تبلیغی از نکاتی است که باید در امر کلان تبلیغ و چشم انداز توسعه تبلیغ به آن پرداخته شود، زیرا سیستم تبلیغی ما به شدت از امور موازی و تعدد مراکز تصمیم گیری رنج می برد.
مدیر مرکز آموزش های فرهنگی کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: تدوین یک برنامه و استراتژی مشخص و نقشه راه، برای عرصه تبلیغ دینی در داخل کشور، از دیگر نکاتی است که لازم است در سطح کلان عرصه تبلیغ به آن پرداخته شود.