لطفا خودتان را معرفی کنید و بفرمایید متولد چه سالی و در کجا هستید؟
بنده متولد سال 1/1/1338 اهل دزفول می باشم.
تحصیلات ابتدایی خود را در کدام مدرسه و در چه سالی آغاز کردید؟
بنده تا دیپلم را دزفول بودم بعد از دیپلم دیگر سال 1362 وارد حوزه علمیه قم شدم.
دروس خارج را نزد چه اساتیدی گذراندید؟
از سال 1362 که وارد حوزه مبارک قم شدیم در مدرسه امام باقر مشغول تحصیل شدیم و از سال 1370 تدریس را خودم رسما آغاز کردم یعنی الان سابقه 33 در حوزه دارم 25 سال آن را استاد بودم الان دیگر یواش یواش میخواهیم درس خارج را شروع کنیم ان شالله یعنی خارج فقه و خارج اصول را میخواهیم شروع کنیم.
خب فراز و نشیب های خیلی فراوان وجود داشته در امر تدریس و تجارب خیلی زیادی در این زمینه وجود دارد ما با طلاب گوناگون برخورد داشتیم طلابی که سطح هوشی بسیار بالایی داشتند بعضی از آن ها متوسط بودند خیلی مختلف بودند ولی این نکته ای که در امر آموزش وجود دارد متأسفانه استاد میآید درس را میدهد در حالتی که نظام حوزه ما فقط تدریس محور نیست یعنی آموزش تنها نیست در کنار آموزش باید پرورش هم باشد آن کسی که مدام ممارست دارد با طلاب خود استاد است استاد میتواند در کنار آموزش به شاگردان خود آن ها را هم با نکات دقیق پرورشی، پرورش بدهد.
خب ممکن است در گذشته اساتید اخلاق خیلی عالی وجود داشته است و بوده هم همین طور! ولی استاد اخلاق که بخواهد فقط به شکل سخنرانی باشد آن یک نفس گرم خاصی می خواهد که دارای جذبه های ویژه ای باشد ولی به صورت خیلی طبیعی و راحت آن کسی که فورا تأثیر می کند و بسیار طلاب از آن تأثیر می پذیرند همان استاد درسش است چون چهره به چهره است اعمال استاد گفتار استاد سخنان استاد این ها دقیقا روحیات، افکار و اندیشه ها جهت حرکت هایی که برای یک انسان لازم است.
آیا تألیفاتی از قبیل کتاب، مقاله و پژوهش داشته اید ؟
بله، آثار علمی متعددی داریم بعضی از آن ها چاپ شده است بعضی از آن ها چاپ نشده است آن هایی که چاپ شده است از نظر کتاب مثل شبیه سازی انسان از نظر فقه اسلامی این چاپ شده است. مقالات علمی و پژوهشی دارم که چاپ شده است مانند چالش های کلامی شبیه سازی انسان این چاپ شده است در مجله علمی و پژوهشی که برای حوزه است.
مقال چالش های کلامی آتانازی این در حال چاپ است آتانازی محتضرید که چه است؟ آتانازی یک جریان جدیدی از دنیای غرب شروع شده است در کشور ما به صورت مخفیانه ادامه دارد و آن این است که انسانهایی که دارای مریضی های لاعلاج هستند این یک مثالش است که عرض میکنم انسان هایی که دارای مریضی لاعلاج هستند آیا میشود خودش تقاضا کند که مرا از بین ببرید یا خانوادهاش تقاضا کنند او را از بین ببرید تا آخر یا پزشکاش تشخیص میدهد او را از بین ببرد آیا چنین چیزی از نظر فقهی ما جایز است یا خیر جنبه های خیلی متعددی دارد اجتماعی دارد اخلاقی دارد کلامی دارد.
حالا من پژوهش را از نظر فقهی در دست تدوین دارم به صورت کتاب ولی یک مقاله ای هم دادم در دست چاپ است آن از نظر کلامی است که هدف زندگی انسان چیست آزادی انسان . از این زاویه من آتانازی را بررسی کردم. یک همایش ملی بود به نام سند چشم انداز ایران من آن جا یک مقاله دادم که چاپ هم شد به نام مهم ترین زیرساخت سند چشم انداز تربیت جوانان است آن را با آیات و روایات این را من تحلیل خاصی کردم این مقاله هم چاپ شد و خیلی هم مورد استقبال قرار گرفت که اگر ما هر توسعه و پیشرفتی که می خواهیم کنیم مهم ترین زیرساخت آن انسان است انسان باید تربیت شود که خب مسلم نیروی جوان یک نیروی ویژه ای است.
دروس خارج را نزد چه اساتیدی گذراندید؟
ابتدا از درس آیت الله العظمی مکارم شیرازی استفاده کردیم یک سال هم خدمت آیت الله العظمی سبحانی خدمت ایشان بودیم مابقی آن را که بیش از تقریبا ده سال ادامه داشت آیت الله العظمی وحید خراسانی خدمت ایشان بودیم.