چرا فوکویاما شیعه را فنا ناپذیر می داند؟/ اربعین فرصت کارآمد و محدود برای تقویت اعتقادات

چرا فوکویاما شیعه را فنا ناپذیر می داند؟/ اربعین فرصت کارآمد و محدود برای تقویت اعتقادات

حجت الاسلام والمسلمین قائمی پیاده روی اربعین را نماد رشد فرهنگ شیعه در جهان دانست و با اشاره به تلاش بی وقفه دشمنان برای خاموش کردن این فرهنگ گفت: فرانسیس فوکویاما جامعه شناس صهیونیست ژاپنی تبار اعتراف می کند: شما نمی توانید انسانهایی را تسخیر کنید که همچون پرنده ای با دو بال سرخ و سبز در حال اوج گیری است.
حجت الاسلام والمسلمین علی‌اصغر قائمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به نزدیک شدن ایام اربعین حسینی(ع) اظهار داشت: در ارتباط با اهمیت توجه به اربعین مطالب مختلفی مطرح می شود از جمله اینکه پاسداشت اربعین خود مظهر تعظیم شعائر الهی است که ائمه معصومین(ع) ما نیز از دوران امام سجاد(ع) به دنبال احیای فرهنگ عاشورا و اربعین بودند.
احیای دین در گروه زنده نگاه داشتن کربلا
استاد حوزه علمیه قم افزود: ائمه ما تلاش می کردند تا کربلا زنده بماند چون می دانستند احیای دین در زنده نگه داشتن فرهنگ کربلا است و به همین دلیل است که امام راحل(ره)  ما نیز می فرمود ما هرچه داریم از محرم و صفر داریم و یا می گفتند این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگاه داشته است.
وی با اشاره به ظرفیت عظیم پیاده روی اربعین ابراز داشت: قبل از اینکه در سالهای اخیر اربعین اینگونه مورد استقبال مردم قرار بگیرد، ما در اسلام بزرگترین کنگره مسلمانان را حج می دانستیم که در اوج جمعیت حدود سه میلیون نفر می شوند ولی در این حرکت بزرگ تا بیست میلیون انسان عاشق در اوج سختی راه خود را به امام شهید خود می رسانند.
حجت الاسلام والمسلمین قائمی پیاده روی اربعین را نماد رشد فرهنگ شیعه در جهان دانست و با اشاره به تلاش بی وقفه دشمنان برای خاموش کردن این فرهنگ خاطرنشان کرد: اینکه بیست میلیون نفر به اسم دین و اسلام و تشیع در یک روز کنار هم قرار بگیرند بسیار برای دشمن و به ویژه صهیونیست ها گران تمام می شود به همین دلیل از همان روز نخست عزم خود را برای از خاموش کردن این چراغ پرفروغ جزم کرده است.
وی تأکید کرد: البته خود دشمنان نیز به این مسأله اعتراف کرده اند که تا فرهنگ عاشورا زنده است از آنها کاری برنمی آید همچنانکه فرانسیس فوکویاما جامعه شناس صهیونیست ژاپنی تبار اعتراف می کند: شما نمی توانید انسانهایی را تسخیر کنید که این انسانها همچون پرنده ای با دو بال سرخ و سبز در حال اوج گیری است و بر این باور است که یک کسی خواهد آمد که علیرغم فراگیری ظلم و جور، جهان را پر از عدل وداد خواهد کرد؛ بر مبنای نظریه فوکویاما، بال سبز شیعه همان فلسفه انتظار یا عدالت خواهی است.
نویسنده و پژوهشگر حوزوی در تبیین نظریه فوکویاما عنوان داشت: او میگوید بال سرخ شیعه، شهادت طلبی است که شهادت طلبی ریشه در کربلا و عاشورای حسینی دارد که این مسأله شیعه را فناناپذیر کرده است؛ شیعه با این دو بال ، افق پروازش خیلی بالاست و تیرهای زهرآگین سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی و نظامی به آن نمی رسد و اصلا شیعه با شهادت دو چندان می شود به همین دلیل شیعه تنها عنصری است که هر چه آن را از بین ببرند ، بیشتر می شود.
وی ادامه داد: آقای فوکویاما میگوید آن نقطه ای که در آموزه های شیعی بسیار اهمیت دارد، ولایت پذیری شیعه است؛ شیعه تنها مذهبی است که نگاهش به ولایت فقیه است و نظریه ولایت فقیه برتر از نظریه نخبگان افلاطونی است و او معتقد است که ولایت پذیری شیعه او را تهدید ناپذیر کرده است؛ فوکویاما پس از کنفرانس اورشلیم ، یک مهندسی معکوس برای شیعه و یک مهندسی درست برای خودشان می نویسد و می گوید مهندسی معکوس برای شیعه این بود که ابتدا ولایت فقیه را بزنند و تأکید می کند تا ولایت فقیه را نزنید نمی توانید به ساحت مقدس مهدی موعود(عج) تجاوز کنید.
ولایت فقیه ضربه ببینید شیعه ضعیف می شود
حجت الاسلام والمسلمین قائمی با بیان اینکه فرهنگ عاشورا و کربلا از کودکی در خون فرزندان شیعه جاری است، عنوان کرد: از همین مسائل است که روشن می شود رکن رکین فرهنگ شیعه اعتقاد به کربلا و عاشورا و درنهایت ولایت فقیه است به همین دلیل باید بهترین تبلیغات در دنیای اسلام برای این مانور بزرگ فرهنگی صورت بگیرد.
وی تصریح کرد: نکته بسیار مهمی که در این پیاده روی وجود دارد وظیفه سنگین مبلغان و حوزه های علمیه است چرا که این سیل جمعیت در هیچ کجا یافت نمی شود به ویژه اینکه دل های این مردم نیز برای دریافت معارف اهل بیت(ع) آماده است بنابراین نباید این فرصت بزرگ به راحتی از دست داده شود.
استاد حوزه علمیه قم در پایان با اشاره به ضرورت برنامه ریزی ویژه برای تبلیغ در ایام اربعین عنوان کرد: حوزه علمیه باید عده ای مستعد را تربیت کند چراکه این نوع تبلیغ بسیار با دیگر ایام سال متفاوت است و اینگونه نیست که همه جا منبری باشد و عده ای بنشینند و گوشش کنند، به همین دلیل حوزه علمیه باید این فرصت محدود ولی کارآمد را قدر دانسته و برای تبلیغ و به ویژه تقویت اعتقادات و رفع شبهات اعتقادی مردم برنامه های کافی داشته باشند.

 

آثار نوشتاری

ارسال پیام