اشاره:
جهت اثبات معاد جسمانی،بخشی از دلایل نقلی را که آیات قرآن کریم است در شماره پیشین بررسی کردیم.
در این شماره دلایل دیگر از جمله دلائل روایی و دلیل عقلی را مطرح میکنیم.
روايات و معاد جسمانی
در اين باره روايات فراوانى از پيشوايان معصوم علیهم السلام وارد شده است كه هر كدام از آنها دليل محكمى بر جسمانى بودن معاد است كه به سبب اختصار به نمونه هايى از آن اشاره مى كنيم :
1. «رُوِىَ أنّ جَمَاعَةً مِنْ كُفَّارِ قُرَيْشَ مِنْهُمْ اُبَى بْنُ خَلَفِ الْجَمْحِى وَ اَبُو جَهْلٍ وَالْعَاصِى بْنِ وَائِلٍ وَالْوَليدُ بْنُ الْمُغَيْرَةِ تَكَلَّمُوا فِى ذَلِكَ فَقَالَ لَهُمْ اُبَى بْنُ خَلَفِ الْجَمْحِى: أَلاَ تَرَوْنَ اِلَى مَا يَقُولُ مُحَمَّدٌ اَنَّ اللَّهَ يَبْعَثُ الْاَمْوَاتَ، ثُمَّ قَالَ: وَاللَّاتِ
وَالْعُزَّى لَاُ صَيِّرَنَّ اِلَيْهِ وَلَاُخَصِّمَنَّهُ، وَ اَخَذَ عَظْماً بَالِياً فَجَعَلَ يفته بِيَدِهِ وَ هُوَ يَقُولُ: يَا مُحَمَّدُ اَتَرَى اللَّهَ يُحْيِى هَذَا بَعْدَ مَا قَدْ رَمَّ؟ قَالَ صلی الله علیه وآله: نَعَمْ وَ يَبْعَثُكَ وَيُدْخِلُكَ جَهَنَّمَ؛1 نقل شده که جماعتى از کفّار قريش مانند: ابی ابن خلف جمحى، ابو جهل، عاصى بن وائل و وليد بن مغيره، (يكجا نشسته و درباره حالات پيغمبر اسلام صلی الله علیه وآله و پيشرفت آيين پاك آن حضرت با ناراحتى تمام صحبت مى كردند و در جستجوى آن بودند كه جمله اى از گفتار پيامبر اسلام صلی الله علیه وآله را دست آويز قرار دهند و به آن حضرت اعتراض كنند،) در مورد داستان معاد جسمانى مى گفتند: آیا ندیدید محمد صلی الله علیه وآله چه مى گويد: خداوند انسان را بعد از مرگ دوباره زنده خواهد کرد؛ آن گاه اُبى بن خلف گفت : قسم به «لات» و «عزّى» كه من براى جدال پيش پيغمبر مى روم!
پس استخوان پوسيده اى را به دستش گرفت و نزد پيغمبر رفت و گفت: اى محمد صلی الله علیه وآله آيا فکر میکنی خداوند اين استخوانها را پس از پوسيدن و ريز ريز شدن، زنده خواهد کرد؟! حضرت فرمود: بله اینها را زنده میکند و تو را مبعوث میکند و در جهنم داخل میکند.»
اين حديث در شأن نزول آيه 78 سوره شريفه يس است كه مى فرمايد: «وَ ضَرَبَ لَنَا مَثَلاً وَ نَسِىَ خَلْقَهُ قَالَ مَن يُحْىِ الْعِظَمَ وَ هِىَ رَمِيمٌ »؛ و برای ما مثالی زد و آفرینش خود را فراموش کرد و گفت: چه کسی این استخوانها را زنده میکند در حالی که پوسیده است؟!»
تفسير نور الثقلين2 در حديث ديگر با كمى تفاوت عبارت، در شأن نزول آيه شريفه فوق همین مطلب را آورده است كه هر دو مبيّن معاد جسمانى است......
md_jsmny_2.pdf264.47 کیلوبایت
تخصص
آثار نوشتاری