بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
شریعتی: سلام میکنم به همه شما هموطنان عزیزم، بینندهها و شنوندههای عزیزمان. انشاءالله هرکجا که هستید سلامت و پاینده باشید. حاج آقای ماندگاری سلام علیکم خیلی خوش آمدید.
حاج آقا ماندگاری: سلام علیکم و رحمة الله. بسم الله الرحمن الرحیم. الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین. دهه ولایت را تبریک میگویم. امیدوارم خدای تبارک و تعالی به همه ما توفیق بهرهمندی بیشتر از نعمت ولایت را «اتممت علیکم نعمتی» را بفرماید. روز عرفه را در محضر آقا ابی عبدالله الحسین و حرم شریف امیرالمؤمنین و حرف شریف کاظمین و سامرا بودیم. خدا گواه هست که برای همه این دعا را کردم که تو بهتر از هرکسی میدانی که خیر ما و ملتمسین دعا در چه چیزی است. دعای سلامت امام زمان را همه با هم بخوانیم. (قرائت دعای فرج) دسته گل صلواتی هم برای تبریک ایام عید ولایت محر آقا تقدیم کنیم. (اللهم صل علی محمد و آل محمد)
شریعتی: سراغ سؤالات برویم. انشاءالله پاسخ حاج آقای ماندگاری مثل همیشه راه گشا باشد.
پرسیدند که جناب حاج آقای ماندگاری چرا تا صحبت از امر به معروف و نهی از منکر میشود همه سریع سراغ پوشاندن مو و رعایت حجاب میروند؟ آیا پرداختن به اختلاسها، پارتی بازی و حقوقهای نجومی نهی از منکر نیست و نباید کاری کرد؟
حاج آقای ماندگاری: در پاسخ به سؤال این بینندهی عزیز، که میگویند: تا صحبت از امر به معروف و نهی از منکر میشود شما به حجاب گیر میدهید. بحث حیاء و عفت را مطرح میکنید. من باید عرض کنم که ما به بحث حیاء و عفت گیر میدهیم که حیاء و عفت هم منحصر به چهار تا مو نیست. حیاء و عفت اختصاص به زن ندارد. اما میخواهم این سؤال را از بینندگان و شنوندگان بپرسم، آنقدری که در این فضاهای مجازی، در مطبوعات از اختلاس و دزدیهای بیت المال گفته میشود، در مورد بیحیایی هم گفته میشود؟ انصاف داشته باشیم. دست زدن به متقالی از بیت المال منکر است. ما این را قبول داریم. تخم مرغ دزد هم شتر دزد میشود. باید از همان اول جلویش را بگیرند. آیا به اندازهای که این منکرات دارد اعلام برائت میشود، از بیحیایی هم اعلام برائت میشود؟ نه! آیا به اندازهای که دارند بیحیایی را تئوریزه میکنند، یعنی میخواهند موجه جلوه بدهند، دارند برای بیحیایی فرهنگ سازی میکنند. چه کار به پوشش مردم دارید! چه کار دارید این آقا و خانم چه کاره هستند؟! اینقدر این مسائل را عادی سازی میکنند، برای منکرات دیگر هم میکنند؟ ما میگوییم ما سراغ منکری رفتیم که غریب است. بیحیایی یک منکری است که نه تنها مخالف ندارد، موافق هم پیدا میکند. اعلام برائت از آن کم میشود. میخواهند عادی سازی کنند و قبح آن را بریزند. یک طرف هم دین میگوید: اگر بیحیایی باب شد، دین زدایی هم باب میشود. زن و مرد که در همه چیز بیحیا شدند، در نگاه، کلام، اخلاق، در هر چیزی که بیحیا شدند، بیغیرت میشوند. بیغیرت که شدند، بی تعصب میشوند. بیتعصب که شدند از حملهای که به دین میشود، دفاع نمیکنند، بیحیایی جنگ است ولی ظاهرش خیلی خوش آب و رنگ است. در مورد بیحیایی حتی در شعارهای انتخاباتی هم دارند وعده میدهند. به ما رأی بدهید ما حجاب را آزاد میکنیم. چون نسبت به این منکر اینقدر جفا میشود، نه نهی میکنند، بلکه تشویق و ترغیب هم میکنند. وعده هم میدهند و اعلام برائت هم میکنند، ما بیشتر به این میپردازیم. آن کسی که اختلاس میکند خودش توجیه میکند و زیر بار نمیرود. ولی کسی که بیحیایی میکند، خودش توجیه میکند، فضاهای مجازی هم توجیه میکنند که چه کار داری؟ اگر آلودگی صدا و هوا اشکال دارد، پس آلودگی روح هم اشکال دارد.
شریعتی: پرسیدند: میخواهم بدانم که پیامبر(ص) مثل شیعیان وضو میگرفت و نماز میخواند یا مثل اهل سنت؟
حاج آقای ماندگاری: من سه نکته را عرض میکنم. 1- همه مردم خوب ما چه شیعیان و چه اهل سنت این حکایت تاریخی را شنیدند. خلیفه دوم برای خلافت بعد از خودشان یک شورایی را قرار دادند و گفتند: هرکسی را این شورا انتخاب کند، خلیفه بعد خواهد بود. این شورا اول سراغ حضرت علی(ع) آمدند. گفتند: آیا تعهد میدهی به کتاب خدا و سنت رسول خدا، به عملکرد دو خلیفه قبل عمل کنی؟ پای حکومت در میان است. امیرالمؤمنین هم میداند حکومت یعنی چه. امیرالمؤمنین فرمودند: دو مورد اول را تعهد میدهم و سومی را نه! من عمل به کتاب خدا و رسول خدا را تعهد میدهم و ولی عمل به عملکرد دو خلیفه قبل را تعهد نمیدهم. اینجا معلوم میشود عملکرد خلیفه قبل با کتاب و سنت خدا متفاوت بوده است. براین اساس هم امیرالمؤمنین را انتخاب نکردند. سراغ خلیفه سوم رفتند و ایشان خلیفه شدند. بعد از خلیفه سوم دوباره سراغ امیرالمؤمنین آمدند.
پس این حکایت تاریخی حکایتی است که بارها شنیده شده است. شاید شبکههای مختلف از شیعه و سنی هم بیان کرده باشند، این نشان میدهد که امیرالمؤمنین(ع) سلوکش، ملاکش، عملش فقط کتاب خدا و رسول خداست. حتی به خاطر حکومت هم از این دو مورد کوتاه نیامد. من برادران شیعه و اهل سنت را با این حکایت فقط دعوت به انصاف میکنم.
2- امیرالمؤمنین کیست که ما وضو و نماز و دینمان را از او و اولاد او گرفتیم؟ امیرالمؤمنین کسی است که خدا در آیه تطهیر، او و فرزندانش را تطهیر و تصدیق کرده است. «إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً» (احزاب/33) امیرالمؤمنین(ع) کسی است که خدا در آیه غدیر فرمود: از روزی که این علمدار بعد از پیغمبر شد، «وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دِينا» (مائده/3) یعنی آن اسلامی که پیغمبر آورده است با وجود این مرضی است. یعنی احکام خودتان را از این وجود نازنین بگیرید. ما شیعیان اگر میگوییم: وضوی پیغمبر اینگونه بوده، نماز پیغمبر اینگونه بوده است، که پیغمبر فرمودند: «صَلُّوا كَمَا رَأَيْتُمُونِي أُصَلِّي» (نهجالحق/ص426) اعتقاد داریم کانال رسیدن وضو و نماز پیغمبر و احکام دین خدا از وجود نازنین امیرالمؤمنین و فرزندان معصومینش که مورد تطهیر و تصدیق الهی قرار گرفتند به ما رسیده است. اگر عملکرد دو خلیفه قبل عین کتاب خدا و سنت رسول خدا بود مشکلی نبود و امیرالمؤمنین میپذیرفتند. پس آنها هم میدانستند عین نیست و اصرار میکردند.
3- خود بزرگان اهل سنت تصریح دارند که مدل وضوی اهل سنت مستند به خلیفه دوم است نه مستند به رسول الله. ولی ما میگوییم: وضو و نمازمان با کانال اهلبیت(علیهمالسلام) که پاکترین و سالمترین کانال در عالم هستی و تاریخ بشریت هست، مستقیم از وجود نازنین آن بزرگان است. صادقینی که خدا آنها را تصدیق کرده است. یعنی دست در دست امیرالمؤمنین به سنت پیغمبر عمل میکنیم. برای این بود که پیغمبر در غدیر فرمودند: «اللهم وال من والاه و عاد من عاداه و احب من احبه»
من از بینندگان و هنرمندان عزیز و از هرکسی که یک امکانی در دست دارد، یک خواهشی دارم. اینکه میگوییم: امام زمان برای اینکه بیایند، باید ظهورشان جهانی شود. امام حسین از سه کانال جهانی شدند. یکی اربعین است. دیگر هیچ کس در دنیا نمیتواند این بزرگترین اجتماع بشری دوستداران امام حسین را منکر شود. به برکت اربعین شیرخوارگان امام حسین هم جهانی شده است. عرفه امام حسین هم جهانی دارد میشود. ما شب عرفه نتوانستیم در حرم امام حسین برویم. حالا اگر همه اینها جهانی شده به برکت همه همتها، آنهایی که مال داشتند، علم و هنر داشتند، خط و نقاشی بلد بودند، هرچه بلد بودند ریشه همه اینها غدیر است. غدیر باید جهانی شود.
اگر غدیر جهانی شود با فطرت پاکی که مردم دنیا دارند، صاحب عقل و فطرت پاک و وجدان و انصاف هستند، خواهند دید و فهمید که «وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دِيناً» یعنی چه. «اتممت علیکم دینکم» یعنی چه. من تقاضا میکنم هرکس هرکاری میتواند برای جهانی کردن غدیر اعلام کند. من یقین دارم همه دلهای پاک انشاءالله به سمت ولایت امیرالمؤمنین جذب خواهد شد، «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَنَا مِنْ المتمسكين بولاية أمير المؤمنين و الائمة (عليه السلام»)
غدیر و ولایت سه برکت برای بشریت دارد. یکی امنیت، یکی هدایت، یکی عزت است. جمهوری اسلامی نظام ولایت است. با تمام کارشکنیهای بیرونی و کم کاریهای درونی 37 سال است همه اعتراف میکنند، جزیره ثبات و امنیت دنیا شده است. 37 سال است با تمام مشکلات روند رشد آن کوتاه و کم سرعت نشده است. 37 سال است عزتش بالاترین عزت است. هرچه خواستند عزتش را کم کنند، نوانستند. این بهترین دلیل برای حقانیت غدیر و ولایت نیست. امیدوارم هرچه ولایت پذیری ما زیادتر میشود، ولایت الهیه و نبویه و علویه و فقیه را بپذیریم، قطعاً امنیت ما بیشتر خواهد شد. همه به امنیت و موفقیت و عزت این نظام قائل هستند. با این مستند غدیر را تبلیغ کنیم که اگر آقای ما فرزند غدیر بیاید چه میشود. انشاءالله خدا عیدی ما را فرج حضرت قرار بدهد.
شریعتی: گفتند: هفته گذشته پیام خانمی را که بچه معلول داشتند و شوهرشان مدام به او سرزنش میکرد و هیچ کمکی به او نمیکرد را خواندید. من مطمئن هستم به غیر از من خیلیها از این پیام متأثر شدند. خواستم بگویم: من هم مثل آن خانم بچه مریض دارم. با این تفاوت که خانواده شوهرم و همسرم یازده سال است به من با نهایت احترام همکاری میکنند. با وجود اینکه خانواده من از نظر اقتصادی اصلاً هم سطح خانواده همسرم نیستند و شرایطشان فقیرانه است. هیچوقت شوهر من به آنها بی احترامی نکرده است. حتی همیشه دستشان را میگیرد بدون اینکه من متوجه شوم. این را گفتم که امثال آن آقا بشنوند تا بلکه راهشان را اصلاح کنند. کاش شما سمت خداییها به نحوی در زندگی این خانم وارد میشدید و شاید نصیحتهای شما روی این مرد اثر میگذاشت.
حاج آقای ماندگاری: سمت خداییها فقط ما نیستیم. خود این خانم سمت خدایی هستند. سمت خدا یک خانواده چند میلیونی است. اگر همه این خانواده چند ده میلیونی را خانواده سمت خدایی بدانیم، وقتی پیامی خوانده میشود، یک نفر مشکل مالی دارد یا مریض دارد، آن خانوادهای که مریض دارد، حتماً اطرافیانش برنامه را گوش میدهند. من میخواهم به تمام شما خانواده سمت خدایی که همه مردم خوب و مهربان ما جزء آن هستند، بگویم که شما سه نوع حکومت میتوانید بکنید. همه بیایید آستین بالا بزنید.
1- کمک مالی کنید. یعنی اگر میتوانیم این را به طریقی هدیه بدهیم، به مرد خانواده بگوییم: شما هم روز پنجشنبه بچه معلولت را در ماشین بگذار و گردش ببر.
2- یک کمک دیگر این است که شما این بچه مریض را بدهید ما هم از این ثواب مریضداری که شما میبرید، بهره مند شویم. پدر و مادر را مشهد امام رضا بفرستیم. شما یک عمری مریض داری کردید. یک هفته کمک میکنیم مشهد بروید.
3- گاهی وقتها حرفهایشان را گوش بدهیم. خدا به پیغمبر فرمود: تو درد دل اینها را گوش کنی، آرام میشوند. حرفهایشان را گوش کنیم. اگر کاری از دستمان برنیامد برای رفع مشکلشان دعا کنیم. همه خانواده سمت خداییها اگر این سه تا کار از دستشان برمیآید انجام بدهند، به نظر شما دیگر لازم است مریضی در آسایشگاه برود؟ مؤمنین و مؤمنات این را تقسیم کنند و از این فیض بهرهمند شوند. اطراف خودتان را نگاه کنید اگر کسی از این مشکلات دارد کمک کنید و ثوابش را هدیه کنید به آقایمان امیرالمؤمنین(ع)
شریعتی: گفتند: جوانی هستم 21 ساله که بارها تلاش کردم و موفق شدم دیدن فیلمهای مبتذل را ترک کنم. اما باز هم با گذشت زمان پشیمانیهای قبلی را فراموش میکنم و دوباره گرفتار میشوم. از خدا خواستم خیلی زیاد ولی تو را به خدا بگویید: من باید چه کنم؟
حاج آقای ماندگاری: همین که دوست دارد گناه نکند خیلی خوب است. آیات عذاب الهی انذار است. اگر فرض کنیم خدا کسی را عذاب نمیکند ولی خود آیات عذاب الهی کنترل کننده است. جوانی آمد به من گفت: من گناه میکنم. گفتم: حاضر هستی هروقت گناه کردی، بیایی من حد الهی را برای تو اجرا کنم؟ گفت: واقعاً مرا میزنید. گفتم: بله. خدا حد تعیین کرده است. اینجا نخوری، قیامت میخوری. بدش آمد گفت: عجب، چه زیبا بود. ترس از شلاق خوردن مرا کنترل کرد. در آیات عذاب الهی نگاه کنید. پیغمبر فرمود: به اندازهای که طاقت عذاب دارید گناه کنید. 2- ایشان حس میکند که با هر بار خطا، توبه کرده، خدا را با آدمها مقایسه میکند. میگوید: دیگر رویم نمیشود با خدا صحبت کنم. خدا فرمود: صدبار اگر توبه شکستی باز آ. تفکر در رحمت الهی به او امید میدهد. خدا گفته: حتی اگر نمیتوانی گناه را ترک کنی، استغفار را ترک نکن.
3- معتادها وقتی در جایی که میروند ترک کنند، اعلام میکنند چند روز هست پاک هستم. تشویقش میکنند. این جوان هم فکر کند که وقتی پاکی خودش را نگه میدارد چه کسانی او را تشویق میکنند؟ ملائکه آسمان او را تشویق میکنند. «إِنَّ الَّذِينَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلائِكَةُ» (فصلت/30) میآیم تشویقش میکنم. به تشویق اولیاء و ملائکه فکر کند انگیزه پیدا میکند. کسی که روی سیستم خود فیلتر شکن گذاشته است، میتواند بگوید: چطور خودم را کنترل کنم؟ فیلترشکن را پاک کن. بهانه میآورد میخواهم اخبار را بشنوم. ارزش دارد به بهانه یک اخبار، عذاب الهی را برای خودم بخرم؟ فیلتر شکن را پاک کند. کانال های بد را پاک کند. ساعات رفتن به اینترنت را محدود کند. رفت و آمد با بعضی افراد را محدود کند. از این طرف هم هر روز صبح بگوید: یا صاحب الزمان دست مرا بگیر.
این دیده نیست لایق دیدار روی تو *** چشم دگر بده که تماشا کنم تو را
شریعتی: دوست عزیزی میگفت: من گرفتار گناه بودم. عذاب وجدان هم داشت. میگفت: چیزی نوشتم و در اتاقم نصب کردم «یا صاحب الزمان امان ز لحظه غفلت که شاهدم هستی» دیگر تمام شد.
حاج آقای ماندگاری: انشاءالله خداوند به همه کسانی که آلوده به گناه شدند، توفیق کندن از گناه را عنایت بفرماید.
شریعتی: امروز صفحه 338 قرآن کریم، آیات 47 تا 55 سوره مبارکه حج در سمت خدای امروز تلاوت میشود.
«وَ يَسْتَعْجِلُونَكَ بِالْعَذابِ وَ لَنْ يُخْلِفَ اللَّهُ وَعْدَهُ وَ إِنَّ يَوْماً عِنْدَ رَبِّكَ كَأَلْفِ سَنَةٍ مِمَّا تَعُدُّونَ «47» وَ كَأَيِّنْ مِنْ قَرْيَةٍ أَمْلَيْتُ لَها وَ هِيَ ظالِمَةٌ ثُمَّ أَخَذْتُها وَ إِلَيَّ الْمَصِيرُ «48» قُلْ يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّما أَنَا لَكُمْ نَذِيرٌ مُبِينٌ «49» فَالَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ كَرِيمٌ «50» وَ الَّذِينَ سَعَوْا فِي آياتِنا مُعاجِزِينَ أُولئِكَ أَصْحابُ الْجَحِيمِ «51» وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِكَ مِنْ رَسُولٍ وَ لا نَبِيٍّ إِلَّا إِذا تَمَنَّى أَلْقَى الشَّيْطانُ فِي أُمْنِيَّتِهِ فَيَنْسَخُ اللَّهُ ما يُلْقِي الشَّيْطانُ ثُمَّ يُحْكِمُ اللَّهُ آياتِهِ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ «52» لِيَجْعَلَ ما يُلْقِي الشَّيْطانُ فِتْنَةً لِلَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَ الْقاسِيَةِ قُلُوبُهُمْ وَ إِنَّ الظَّالِمِينَ لَفِي شِقاقٍ بَعِيدٍ «53» وَ لِيَعْلَمَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَيُؤْمِنُوا بِهِ فَتُخْبِتَ لَهُ قُلُوبُهُمْ وَ إِنَّ اللَّهَ لَهادِ الَّذِينَ آمَنُوا إِلى صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ «54» وَ لا يَزالُ الَّذِينَ كَفَرُوا فِي مِرْيَةٍ مِنْهُ حَتَّى تَأْتِيَهُمُ السَّاعَةُ بَغْتَةً أَوْ يَأْتِيَهُمْ عَذابُ يَوْمٍ عَقِيمٍ»
ترجمه: و كفّار، تعجيل عذاب الهى را از تو مىخواهند، در حالى كه خداوند هرگز از وعدهى خود تخلف نمىكند و يك روز نزد پروردگارت به منزلهى هزار سال (از سالهايى) است كه شما مىشمريد. و چه بسيار از (شهرها و) آبادىهايى كه به (اهل) آن مهلت دادم در حالى كه ستمگر بودند (امّا از اين مهلت، براى توبه و اصلاح خويش استفاده نكردند و بر كفر خود اصرار ورزيدند). سپس آن (ها) را با قهر خود گرفتم و بازگشت (همه) به سوى من است. بگو: اى مردم! همانا من براى شما هشدار دهندهاى روشنگرم. پس كسانى كه ايمان آوردند و كارهاى شايسته انجام دادند، برايشان آمرزش و رزق نيكو خواهد بود. و كسانى كه در (انكار و رد) آيات ما تلاش كردند و چنين پنداشتند كه مىتوانند مارا عاجز كنند (و بر ما پيروز شوند) آنان اهل دوزخند. و پيش از تو هيچ رسول و پيامبرى را نفرستاديم، مگر اين كه هرگاه آرزو مىكرد (و براى پيشبرد اهداف الهى خود طرحى مىريخت) شيطان در (طرح و) آرزوى او (مسائلى را) القا مىكرد، لكن خداوند هر چه را كه شيطان القا مىكرد از بين مىبرد، سپس آيات خود را استحكام مىبخشيد و خداوند آگاه و حكيم است. تا (خداوند) القائات شيطان را براى آنان كه در دلهايشان بيمارى است و (نيز) براى سنگدلان، وسيلهى آزمايش قرار دهد و قطعاً ستمگران در دشمنى طولانى و عميقى هستند. و نيز آگاهان بدانند (وحى كدام است و القائات شيطان كدام، و بدانند) كه طرح و آرزوى انبيا حقّى است از طرف پروردگار تو، پس به آن ايمان آورند و دلهايشان در برابر آن خاضع گردد و قطعاً خدا كسانى را كه ايمان آوردهاند به راه مستقيم هدايت مىكند. و كسانى كه كفر ورزيدند همواره از قرآن و نبوّت در شك هستند، تا زمانى كه قيامت به طور ناگهانى براى آنان فرا رسد، يا عذاب روز عقيم (روزى كه بر جبران گذشته قادر نيستند) به سراغشان آيد.
شریعتی: اشاره قرآنی را بفرمایید و بعد وارد بحث دوم شویم.
حاج آقای ماندگاری: آیه 50 میفرماید: «فَالَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ كَرِيمٌ» همه ما از دو چیز نگران هستیم. یکی اینکه گذشته ما بخشیده میشود یا نه؟ یکی هم اینکه رزق با کرامت داریم یا نه؟ بالاترین رزق با کرامت بهشت است. شهادت است. خدا خیلی زیبا و ساده در این آیه فرموده: هرکس ایمان بیاورد و عمل صالح انجام بدهد، همین تقوا، تقوا ایمان و عمل صالح است. یعنی خدا را باور کنم. قیامت را باور کنم. براساس این دو باور خودم را تنظیم کنم. این باور ایمان است و تنظیم عمل صالح است. در جاده صاف زندگیمان، که جاده عافیتها و دارایی ما است، تقوا یعنی در این دارایی مست نشوی. در این دارایی خوابت نبرد. از این دارایی برای روز نداری خودت استفاده کن. چطور استفاده کنی؟ به ندارهایی که در این دنیا هستند، توجه کنی. حالا تو پولدار هستی و یکی ندارد. تو پدر داری و یکی ندارد. تو اعتبار داری و یکی ندارد. تو آبرو داری و یکی ندارد. تو بچه سالم داری و یکی ندارد. از این دارایی برای ندارهای این دنیا استفاده کن، این پس انداز نداری روز قیامت خودت میشود. این معنی تقوا است.
مرحله دوم تقوا گفتیم، در جاده زندگی به سربالایی واجبات میرسیم. در سربالایی واجبات مردم کم میآورند. لذا آمار نماز خوانها و روزه بگیرها و حج رفتنها و امر به معروف و نهی از منکرها کم میشود. میگوییم: اگر میخواهید تقوا داشته باشید، 1- پاداشهایی که میخواهند، بدهند. بچه کوچک هم که میخواهد چهار دست و پا برود به خاطر یک چیزی تشویق میشود برود. یک عروسک جلویش میگیریم، هی تلاش میکند به این برسد. خدا هم پاداش را یک مقدار عقب برده که ما تلاش کنیم. تو بهشت میخواهی باید جور واجبات را بکشی. واجبات سوخت بهشت است. از آن طرف هم بدان با خدا معامله میکنی. واجبات ارتباط با خداست. این ارتباطی که همه دنبال رابطه هستند. با داراترین، با آبرو دارترین، با قدرتمندترین، با مشهور ترین که اینها همه در خدا هست. سراغ کس دیگر برویم اشتباه کردیم. پس اینها خودش کمک به ما است. برای اینکه در واجبات کم نیاوریم. واجبات وقت ملاقات با خداست. از جایت بلند شو! برای نماز صبح بیدار شو همانطور که اگر با رئیس جمهور قرار ملاقات داشتی بیدار میشدی! تقوا یعنی بدانی که با چه کسی معامله میکنی. بدانی برای خودت آذوقه میخری، سوخت و سرمایه آخرت خودت است. سفر خودت است و ما همه مسافر هستیم.
سومین مرحله ایستگاهها بود که به مناسبت ولادتها و شهادتها اشاره کردیم. گفتیم: در ایستگاه ایستادیم خودمان را چک کنیم. معصومین هم خطکش هستند. بهترین خطکشهای ما هستند. اینها معیار صراط مستقیم هستند. تو نگاه کن ببین چقدر زندگی ما شباهت به اینها دارد، تا اینها ما را شفاعت کنند. تقوا در ایستگاهها یعنی ببینیم چقدر زندگی ما به اهل بیت شباهت دارد تا از شفاعت آنها بهرهمند شویم. همینجا میخواهم یک نکته دیگر را بگویم که قبلاً نگفتم. در حرم امام حسین به بعضی از دوستان گفتم: حرم امام حسین دیگر غربت ظاهری ندارد. ولی یک غربتی خیلی ما را اذیت میکند. حرم امام رضا غربت ظاهری ندارد. حرم حضرت معصوم غربت ندارد. کاظمین غربت ندارد ولی سامرا غربت دارد. هم غربت ظاهری و هم غربت باطنی دارد. غربت ظاهری را همه میفهمند. هنوز ضریح امامین عسگریین آماده نشده است. هنوز حرم خرابه است. بخاطر اینکه منطقه جنگی است. انشاءالله خداوند حرمین شریفین را از دست دشمنان و از گزند دشمنان نجات بدهد.
دوستان گفتند: غربت باطنی چیست؟ گفتم: غربت باطنی این است که دور ضریح امام حسین میچرخم ولی به خودم که نگاه میکنم، الگوی من کس دیگری است. پسر دور ضریح نشسته بود. گفتم: الگوی مویت را از چه کسی گرفتی؟ گفت: از فلان فوتبالیست اروپا. گفتم: امام حسین الگوی مو درست کردن ندارد؟ امام حسین ناراحت نمیشود؟ این معنای آیه 52 سوره فرقان است. «فَلا تُطِعِ الْكافِرِينَ وَ جاهِدْهُمْ بِهِ جِهاداً كَبِيراً» ما در ایستگاهها باید بایستیم، ببینیم سبک زندگی ما به اهلبیت شباهت دارد که اینقدر دوستشان داریم. غربت این است. در حرم امام حسین، امام حسین غریب است. در حرم امام حسین، امام حسین غریب است. در چه چیزی غریب است. اینها که همه لبیک یا حسین میگویند. در الگو قرار گرفتن زندگی من غریب هستند. در جهاد اصغر دشمن با سلاح و گلوله میآید. در جهاد اکبر با وسوسه میآید، در جهاد کبیر با الگو میآید. انشاءالله اگر این را رعایت کنیم، پس تقوا در زندگی الگو گرفتن از اهل بیت و الگو نگرفتن از کفار و مشرکین است.
شریعتی: دعا بفرمایید.
حاج آقای ماندگاری: خدایا لذت شیرین تقوا را که در عافیتها کمک ندارها بودن. در واجبات پر حرکت بودن، در ایستگاهها و زیارتها و اعیاد و ولادتها و شهادتها متنبه شدن برای شباهت به اهل بیت را به همه ما عنایت بفرما.
شریعتی: والحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آل الطاهرین.
تخصص
آثار نوشتاری