تذكر مهم
وقتى كه مسلمانان موظفند كه تماماعمال عبادى و كارهاى زندگى خودشان را مطابق با معيار و الگوهاى الهى يعنى وجودمقدس پيامبر اسلام و خاندان معصومش صلوات الله عليهم اجمعين انجام بدهند و كوچكترينانحراف در اعمالشان پيدا نشود ولى چرا در مراسم جشن عروسى مسلمانان و انتخاب همسرو كارهاى از اين قبيل ، هيچ نوع مطابقتى مشاهده نمى شود؟
بنابراين برتمام پيروان مكتب توحيد لازم است اعمال خود را مطابق با معيارهاى الهى انجام بدهند تا اينكه به سعادت و موفقيت هر دو جهان نائل شوند، آنانيكه نمى توانند در مسائل زندگى يا مراسم عروسى و و ... از امامان معصوم عليهم السلام الگو به گيرند به خواب غفلت و نادانى گرفتار هستند بخاطر اينكه هر عملى از اعمال پيشوايان دينى با خود حكمت و مصلحت ها دارد كه بشر قادر به درك همه آنها نمى باشد اما اگر بتواند با مهار كردن غرائز مطابق سيره آنان رفتار نمايد بطور يقين سعادت بزرگى را نصيب خود ساخته است چون رفتار و گفتار و تمام كارهاى پيشوايان معصوم عليهم السلام از مقام عصمت آنان برخوردار است .
دختر: وليمه در مراسم عروسى از نظر اسلام چگونه بايد صورت بگيرد و شرائط اطعام چيست ؟
پسر: وليمه نوعى اطعام است كه در مواردى ، مانند عروسى و خَتنه اولاد ذكور، و سفرهاى زيارتى انجام داده مى شود و در آئين اسلام يك عمل بسيار مطلوب شناخته شده است و چون ازدواج از نظر اسلام فصل جديدى در زندگى دو جوان مى باشد مستحب است گروهى را براى اطعام دعوت كنند در اين جا لازم است به وليمه عروسى حضرت زهراء سلام الله عليها توجه كنيم .
رسول خدا (صلى الله عليه و آله ) بطرف زنهاى خود نگاه كرد و فرمود اين جا چه كسانى هستند؟ ام سلمه عرض كرد: من هستم و اين يكى زينب است و و ....
حضرت فرمود: براى دخترم و پسر عمويم در منزل خودم جائى را آماده كنيد.
ام سلمه عرض كرد: كدام يك از منزل ها را آماده كنيم ؟ فرمود: در حجره خودت و به زنها دستور داد تا خود را بيآرايند.
ام سلمه گويد: از حضرت فاطمه پرسيدم آيا براى خود عطرى ذخيره كرده اى ؟
فرمود: آرى ، شيشه اى آورد و مقدارى از آن را در دست من ريخت آن را بوئيدم بوى خوشى داشت كه تا آن زمان چنان بوئى به مشام من نرسيده بود. گفتم : اين از كجا بدست شما رسيده است ؟
فرمود: روزى دحيه كلبى به رسول خدا (صلى الله عليه و آله ) وارد شد حضرت به من فرمود: بسترى براى عمويت پهن كن ، من بسترى براى او آماده كردم تا برآن بنشيند، هنگام برخاستن چيزى از لباسش افتاد پدرم دستور داد آن را جمع كنم .
حضرت على (عليه السلام ) : از رسول خدا (صلى الله عليه و آله ) در اين مورد سؤ ال كرد
پدرم فرمود: عنبرى بود كه از بالهاى جبرئيل افتاد.
رسول خدا (صلى الله عليه و آله ) فرمود: يا على براى خانواده ات غذائى خوب تهيه كن ، گوشت ونانش از ما، خرما و روغنش از تو، آن حضرت مى فرمايد كه من خرما و روغن مهيا كردم ، پيامبر اسلام آستينها را بالا زد خرماها را شكافت و با روغن مخلوط كرد، و قوچ بزرگى همراه با مقدار زيادى نان نزد ما فرستاد و سپس فرمود: هر كسى را از ميان مردم دوست دارى دعوت كن ، حضرت على صلوات الله عليه مى فرمايد: هنگامى كه به اين منظور به مسجد رفتم آن جا را پُر از صحابه رسول خدا (صلى الله عليه و آله ) ديدم ، خجالت كشيدم كه افراد خاصى را دعوت كنم و عده ديگرى را دعوت نكنم برجاى بلندى بالا رفتم و فرياد زدم همگى به مجلس وليمه فاطمه بيائيد و دعوت به آن را اجابت كنيد مردم دسته دسته به راه افتادند و به منزل ما آمدند از زيادتى جمعيت و كمى غذا خجالت كشيدم رسول خدا (صلى الله عليه و آله ) كه از وضع من آگاه بود فرمود: يا على من از خدا مى خواهم كه به اين غذا بركت دهد.
حضرت على (عليه السلام ) مى فرمايد: تمام آن جمعيت از آن غذا خوردند و از آشاميدنيها نوشيدند و با دعاى خير و تقاضاى بركت از خداوند، منزل را ترك گفتند و چيزى از غذا كم نشد.(270)
فصل دهم : وظائف زن و شوهر از نظر اسلام در برابر يكديگر چيست ؟
پسر پاسخ سؤ ال در ظاهر ساده ولى در باطن پيچيده و حساس است بخاطر اينكه زن وشوهر قبل از آنكه به حقوق زناشوئى توجه كنند بايد به حقوق و وظائف انسانى ودينى خودشان آگاهى كامل داشته باشند تا همديگر را بدرستى درك نموده و حفظ حرمتيكديگر را از تكاليف عقلى و شرعى بدانند چون براىنيل به كمال ايمان و احياى ارزشهاى دينى ، تفاوتى در ميان زن و مرد وجود نداردبنابراين آنان بايد از طريق دستورات الهى ، و تبعيت از الگو و معيارهاى پروردگارمتعال [محمد و آل محمد صلوات الله عليهم اجمعين ] آگاهى هاى لازم را با ضمانت اجرائى ،يعنى ايمان بخدا و روز معاد، كسب نموده و خودشان را براى انجام وظائف زناشوئى آمادهكنند.
و تاريخ بشر سند محكمى است كه نسل آينده در هنگام ترديد و يا شك از يك موضوعى به آن مراجعه كند و حق مطلب را دريافت نمايد در مورد ايمان بخداى متعال و نيل به مقام ارزشمند بندگيش هيچ فرقى در بين زن و مرد وجود ندارد چون هر كدام به سرمايه هاى لازم كمالات معنوى مجهز هستند اشخاصى مانند: 1 - حضرت خديجه ، 2 - حضرت مريم ، 3 - آسيه [زن فرعون ] 4هاجر [زن حضرت ابراهيم (عليه السلام ) ] 5 - حضرت فاطمه سلام الله عليها و و .... در تاريخ آمده و قرآن هم اين معنا را تاييد مى كند.
ولى نبايد از تفاوتهاى فاحش زن و مرد، از حيث وجودشان و نيروى جسمانى ، و تحمل كارهائى كه به هر كدام از آنها اختصاص دارد [تحمل دوران باردارى ] كه ديگرى قادر به انجام آن نمى باشد و و ...... غافل شد و نبايد شعار تساوى زن و مرد را پوششى بر روى حق قرار داد البته قبول واقعيات دليل سلامتى روح و روان انسان است و هر انسان عاقل و بصير، اعم از مرد يا زن در قبول واقعيات تعلل ، و توجيهه پذيرى ندارد چون قبول نكردن تفاوت زن و مرد در بخشى از امورات ، كه همه بدان اعتراف دارند مشكلات غير قابل جبرانى را ببآر مى آورد و در بحث هاى گذشته مطرح شد كه ما نمى توانيم تمام حقايق را درك كنيم و بايد سخن خدا را بپذيريم همانطورى كه حرف پزشك را در مواردى بدون سؤ ال قبول داريم بخاطر اينكه در مواردى تفاوتها محسوس نيست و يا درك و هضم آن براى انسان سنگين است ليكن خالق بشر توسط كارشناسان معصوم به اين واقعيات تصريح مى كند و با اوامر و نواهى خويش حقايق مهمى را براى همگان روشن مى سازد حضرت على صلوات الله عليه در ادامه وصيت خويش به امام مجتبى مى فرمايد:
.... وَ اِياكَ و مَشاوَرَةَ النِّساء فَاِنَّ رَاءيهُنَّ اِلى اءَفنٍ و عَزمَهُنَّ اِلى وَهنٍ، وَاَكفُف عَلَيهِنَّ مِن اَبصارِهِنَّ بِحِجابِكَ اِياهُنَّ فَاِنَّ شِدَّةَ الحِجابِ اءبقى عَلَيهِنَّ وَلَيسَ خُرُوجُهُنَّ بِاَشَدَّ مِن اِدخالِكَ مَن لايُوثَقُ بِهِ عَلَيهِنَّ، وَاِن استَطَعتَ اَلايَعرِفنَ غَيرَكَ فَاَفعَل ، وَلا تُمَلِّكِ المَراءةَ مِن اَمرِها ماجاوَزَ نَفسَها، فَاِنَّ المراءةَ رَيحانَةٌ وَلَيسَت بِقَهرَمانَةٍ ... .(271)
تذكر: 1 - اينكه امام (عليه السلام ) مى خواهد حقايق را به انسانها برساند و طرف خطاب قرار گرفتن امام حسن (عليه السلام ) هم چو آئينه اى است كه نور الهى را از كلام پدرش دريافت نموده به مردم پخش مى كند بخاطر اينكه او مانند پدرش معصوم و حجت خداست .
2 - گاهى علل امر و نهى خداوند متعال و يا پيشوايان معصوم عليهم السلام براى انسان چندان روشن نيست يا اينكه او قادر به درك و هضم آن نمى باشد و لذا با يقين كامل براينكه خالق متعال و كارشناسانش به مصلحت او، توجه دارند بايد در اطاعتشان قرار گرفت و اگر از عملى نهى نمايند بايد [بدون توجيهه و يا فلسفه بافى هاى نسنجيده ،] اجتناب نمود.
ترجمه :
اى پسرم : از مشاوره با زنان بپرهيز، چونكه نظريه آنان ، ناقص و تصميماتشان سُست و ناپدار است ، بوسيله حجاب و پوششهاى واقعى ، آنها را از نگاههاى نادرست بازدار، زيرا رعايت پوشش كامل ، آنها را سالمتر و پاكدامن تر، نگاه خواهد داشت ، بيرون رفتن زنان از منزل بدتر از آن نيست كه تو افراد غير مطمئن و نادرستى را در بين آنها راه دهى ، اگر بتوانى كارى انجام دهى كه زنان تو، غير از تو، كس ديگرى را نشناسد، اين كار را بكن .
به زن بيشتر از توانائى او، چيزى را تحميل نكن ، زيرا زن مثل شاخه گُلى است نه اينكه يك قهرمان خشن ،
احترامش را در حدى حفظ كن كه لياقت و شايستگى آن را دارد تا اينكه بفكر شفاعت ديگرى در پيشگاه تو نباشد.
مبادا غيرت را در غير جاى خودش انجام بدهى [يعنى در مواردى سوء ظن نسبت به ناموس خويش نداشته باش كه تو را از جهت روانى اذيت خواهد كرد] بخاطر اينكه اظهار بى اعتمادى و سوء ظن ، زنان را به ناپاكى و بى گناهان را به آلودگى سوق مى دهد.
وَاَجعَل لِكُلِّ اِنسانٍ مِن خَدَمِكَ عَمَلاً تَاءخُذُهُ بِهِ ...وَاَكرِم عَشِيرَتَكَ فَاِنَّهُم جَنَاحُكَ الَّذى بِهِ تَطِيرُ وَاَصلُكَ الَّذِى اِلَيهِ تَصِيرُ وَيَدُكَ الَّتى بِها تَصُولُ .(272)
براى هر كدام از خدمتكاران خود، كارى را تعيين كن كه او را در مقابل آن مسئول بدانى چون تقسيم مسئوليت موجب مى شود كه كارها را بديگرى وا نگذارند و در انجام وظائف تنبلى نكنند.
طايفه و خاندان خويش را محترم بدار، چون آنها بال و پرهاى تو براى پرواز به عاليترين مراحل رشد و كمال هستند و اينها، اصل و ريشه تواند كه به آنها باز مى گردى و بازوان نيرومند تواند كه دشمن خود را نابود كنى ،
تخصص
آثار نوشتاری