پايه هاى اصلى زندگى :
1 - داشتن ايمان كامل بخداى متعال ، 2 - اعتدال و عدم تجاوز بحقوق ديگران ، 3 - اخلاق زيبا 4 - آمادگى براى تفاهم و هماهنگى 5 ايجاد زمينه هاى اعتماد و اطمينان در روح و روان ، 6 - انگيزه و هدف سالمى داشتن .
زندگى انسان هنگامى گوارا و ارزشمند و توام با آسايش خواهد بود كه نقشه و طرح آن بر روى اين ستونها واقع شود و در چنين شرائط مى تواند هر نوع حوادث و سختيها را تحمل كند و از خسارتها در امان باشد.
اين اصولى كه پايه هاى اصلى زندگى را تشكيل مى دهد از آثار پر بركت شخصيت سالم است كسى كه از شخصيت واقعى بر خوردار است . در تمام جريانات زندگى داراى اين ويژگى ها مى باشد پس وقتى كه تاريخ گذشتگان به نسل هاى آينده پيام مى دهد كه تنها راه نجات و رمز يا كليد موفقيت انسان داشتن شخصيت سالم است چون كه هر نعمتى در شعاع آن ، بركات خود را چندين برابر مى كند و از تبديل شدن نعمت به نقمت و دردهاى ناگوار جلوگيرى مى نمايد بنابر اين علم و دانش يا مقام و رياست ، مال و ثروت و يا هر نوع امكانات رفاهى انسان ، اگر در زير نظر مديريتِ شخصيتِ سالمِ او بكار گرفته شوند با هيچ مشكلى در طول زندگيش مواجه نخواهد بود، اگر قضيه بر عكس شد و انسان از مجموع وابستگيهاى مادى و رفاهى يا علمى و و .... شخصيتى براى خود تشكيل داد در اين حال نمى تواند زندگى آرام و آسايشى را، تواءم با صعود به مراحل ارزشها داشته باشد بلكه يا يك حادثه كوچك ، تمام زندگى را از دست خواهد داد زيرا انسانها در اين صحنه عروسك بى جانى را شبيهه هستند چون وابستگى هاى دنيوى ، شخصيت واقعى و سالم را از دست انسان مى ربايد و براى هميشه نابودى و هلاكت و زندگى ناگوارى را براى او تدارك مى بيند، بنابراين شخصيت عبارت است از سرمايه معرفت و بينش كامل انسان به خالق جهان هستى كه در او وابستگى كامل بخداى متعال را ايجاد مى كند تا اينكه وى در اثر شناخت وظائف خود، مسير بندگى خالق خويش را انتخاب نمايد، پس آن معرفت و آگاهى كه انسان را با عشق و علاقه به اطاعت و بندگى خداى متعال سوق مى دهد. شخصيت اوست .
در نتيجه روشن شد كه ابزار اصلى زندگى انسانها ((شخصيت )) آنهاست .
براى اينكه بتوانيم بتوفيق الهى و توجهات حضرت ولى عصر عجل الله تعالى له الفرج موضوع ازدواج را بطور دقيق و روشن بررسى نموده و خانواده ها و جوانان عزيزشان را به اهميت آن آگاه سازيم تمامى مسائل مربوطه را به صورت يك مصاحبه حضورى در ميان دختر و پسرى كه قصد ازدواج دارند پياده مى كنيم تا هر كس از مسئوليت و وظايف خويش باخبر باشد.
جنس ماده با اينكه مطابق آفرينش خود طالب جنس نر است ولى به اين صورت نيست كه او بسراغ جنس نر برود و بلكه جنس نر، بسوى او مى آيد اين قاعده در زندگى تمام حيوانات مشاهده مى شود و به همين دليل است كه در ميان نوع بشر هم جنس نر بايد خِطبه كند و دختر را خواستگارى نمايد و اين يك امر طبيعى است و از نظر اسلام هم هيچ مانعى ندارد دختر يا پسرى كه مى خواهند با هم ازدواج كنند در يك محيط سالم و در حضور والدين يا در زير نظر آنها بطور روشن تشكيل جلسه داده و سئوالات لازم را ازيكديگر داشته باشند زيرا با نديدن يكديگر و عدم آگاهى از شخصيت همديگر، رفتن به زير بار سنگين ازدواج يك كار غير مشروع و غير معقول است و حتى شناختن شخصيت و زيبائيهاى واقعى طرفين براى هر كدام بصورت يك دستور لازم در فرهنگ دينى مطرح شده است . و چون در سيستيم زندگى انسانها پسر، برنامه ازدواج را شروع مى كند ماهم در مصاحبه اين قانون را مراعات مى كنيم .
مصاحبه دختر و پسرى كه قصد ازدواج دارند
پسر با نام وياد خداى متعال ، مى خواهم علاقه مندى خود را براى شما در مورد ازدواج ابراز كنم در صورت موافقت مرا از خواسته هاى خودتان آگاه كنيد؟
دختر: با نام خالق يكتا مى خواهم از علت و انگيزه انتخابتان باخبر باشم مبنى بر اينكه ، شما در اين علاقمندى نسبت به ما، چه معيارى را در نظر داريد؟
پسر: چون در آئين اسلام مسئله ازدواج يك مسئوليت مهم تلقى شده است و براى پيروان خود دستورات لازم را در اين مورد صادر نموده تا خانواده ها و جوانان افراد لايق و شايسته اى را مورد انتخاب خود قرار دهند و من هم طبق همين اصل شما را بخاطر ايمان و لياقتى كه داريد انتخاب كرده ام .
دختر: لطفا به مواردى از ايمان و لياقتى كه در ما تشخيص داده ايد اشاره كنيد تا مطلب بطور كامل روشن بشود.
پسر: مسئله ايمان يك عمل قلبى و داراى مراتبى است و انسان نمى تواند به جايگاه آن راه پيدا كند و تنها خداوند سبحان از آن آگاه است ولى آثار درخشان ايمان در اخلاق و رفتار و برنامه هاى زندگى مى تواند حقائق اندرون را روشن سازد و ديگران را از درجات ايمان كسى با خبر نمايد بخاطر اينكه نقشه و طرح زندگى هر انسانى در فضاى اندرون او تنظيم مى گردد و از طريق اخلاق و رفتار و رعايت حلال و حرام الهى ، آشكار مى شود.
بعنوان مثال حفظ حجاب و عفت و پاكدامنى در ميان زنان و دختران فضاى معنوى قلب آنها راروشن مى كند زيرا اگر آنان از معرفت و بصريت لازم نسبت به پروردگارشانبرخوردار نباشند نمى توانند ارزشهاى اسلامى و انسانى را در خود ظاهر نمايند بهرحال وجود ايمان بخداى متعال در دل انسان روح و روان او را چنان تنظيم مى كند كه هميشهبسمت ارزشها و زيبائيهاى واقعى مانند صداقت ، درستگارى ، نيكوكارى ، احترام به حقوقديگران و رعايت اوامر و نواهى الهى در تمام شئونات زندگى و و .... گرايش مى يابد ومن در جهت پيدا كردن همسر خداشناس و متعهد مى انديشيدم تا اينكه خصوصيات شما دراخلاق و رفتار و حفظ حجاب ، مرا بر آن داشت كه بسوى شما بيآيم و پيشنهاد خود رابرايتان ابلاغ نمايم .
دختر: شما چگونه مى توانيد باور كنيد كه اخلاق و رفتار و رعايت شئونات دينى من مبتنى بر حقيقت است و از تظاهر و رياء فاصله دارد؟
پسر نكته بسيار دقيق و ظريفى را مطرح ساختيد و اين يك واقعيت است كه گروه زيادى دراثر بيمارى و كسالت هاى روحى ، از دستورات دينى بعنوان يك ابزارى كه مقاصددنيوى آنان را تاءمين مى كند استفاده مى نمايند و هيچ تعهدى درمقابل قوانين آسمانى از خود نشان نمى دهند در اينحال راه شناخت اين دو گروه از يكديگر در عرصه زندگى با اينكه خيلى دشوار استليكن كارشناسان الهى با شيوه هاى اساسى ، انسانها را به تشخيص سالم و دقيقرهنمون ساخته اند تا اينكه آنها بتوانند حق را ازباطل تمييز دهند و به ايمان افراد جامعه آگاهىحاصل كنند معيارهاى دينى در تشخيص مؤ منين عبارت است :
1 - انسانهاى مؤ من در خلوت و جلوت با يك رنگ ظاهر مى شوند و آن رنگ توحيدى است .
2 - اين گروه هميشه به خواستهاى الهى توجه دارند و علاقه هاى خودشان را در چهار چوب دستورات خداى متعال انجام مى دهند.
3 - دنبال ارزشهاى دينى هستند و خود را براى رسيدن به آن مقام ارزشمند مهيا مى سازند.
4 - بتدريج موانع ارتباط با خداى متعال را از صفحه زندگى و اخلاق و رفتارشان پاكسازى كرده اطاعت و بندگى را جانشين آن مى سازند.
5 - از كارهاى لغو و باطل و گناه و معصيت اعراض مى كنند.
6 - عفيف پاكدامن هستند.
7 - به عهد و پيمان و اداى امانت ، پاى بند مى باشند.
8 - نمازهاى خودشان را با بهترين شرائط انجام مى دهند.
تمام اين ويژگيها در قرآن آمده است .(169)
دختر: لطفا در مورد مسئله حجاب براى زنان توضيح دهيد آيا حجاب مانع آزادى آنها نمى شود؟
پسر قوانين و دستورات دينى را اگر بطور دقيق و روشن ارزيابى كنيم مى بينيم هرقانونى با خود حكمت و فوائد زيادى دارد ضمن تنظيم وضع ظاهرى ، بخود سازى وشخصيت توانمند انسان مى انجامد مسئله حجاب يكى از قوانين و دستورهاى الهى است كهبدينوسيله زندگى اجتماعى انسانها در يك وضعيت سالمى قرار مى گيرند و زمينه رشدلياقت و شايستگى ها را در زنان ايجاد مى كند در اين جا لازم است بعلت پيدا شدن حجابدر جامعه انسانى بپردازيم :
سوال : علت حجاب براى زنان چيست ؟
ج - در پاسخ باين سئوال بايد گفت در بيان علل حجاب و انگيزه آن تحقيقاتى صورت گرفته است برخى از آنها در مقام بيان علل واقعى هستند و هدفشان دفاح از حجاب است زيرا حجاب يك وسيله لازم و ضرورى براى زن در جهت سعادت و كمالات او، و هم چينى تحقق امنيت و سلامت اجتماع مى باشد.
گروهى براى حجاب على بيان كرده اند و آن را بطور روشن شرح و تفسير نموده و در نتيجه از بيان واقعيت عاجز مانده اند حالا بطور اختصار مطلب را توضيح ميدهيم : گروهى كه براى بى اعتبار ساختن حجاب علل گوناگون بيان كرده اند مى گويند:
1 - رياضت و رهبانيت .
2 - عدم امنيت در زندگى اجتماعى
3 - تسلط و حكومت مرد بر زن
4 - حسادت و غرور مرد
رياضت و رهبانيت ،
عده اى در جامعه از رياضت [كه نوعى تمرين است ] و گوشه نشينى دستوراتى براى خود تنظيم كردند تا ريشه و يا عوامل شهوت و گرايش بزيبائيها در وجود بشر، سر كوب شود يكى از آن قانونها حجاب براى زن است زيرا اگر زن در زير پوشش قرار بگيرد در ميان وى با جنس مرد فاصله ايجاد مى شود و بتدريج عوامل محرك شهوت و لذت كه همان وجود زن است با حجاب از چشم پنهان مى شود و اين گروه ازدواج را يك حركت خلاف ، عزوبت و گوشه نشينى را يك امر لازم مى دانند مسئله ترك دنيا و رياضت را در تمام جوانب كارهاى انسان پياده كرده اند حتى گروهى با بلند نگهداشتن موى سر كه در ميان گروه هندى و بعضى از دراويش و صوفيان معمول است مى خواهند با جمال و زيبائى مخالفت كنند تا رغبت به لذت و غرائز جنسى كمتر شود و از اين طريق بهدف غير عقلائى خويش دست يابند.
سوال : آيا در اسلام رياضت و رهبانيت وجود دارد يا نه ؟
1 - آنچه از آيات و احاديث وسيره معصومين عليهم السلام بدست مى آيد رياضت و رهبانيت يك امر نامعقول و نادرستى است و آئين اسلام با آن مخالفت شديدى نموده و پيروان خود را از آن نهى كرده است از مهمترين ضرر و زيانهاى اين تفكر و عمل غلط، سر كوبى استعدادها و از بين بردن رشد و تكامل بشر است زيرا هر كسى بوسيله آئينه بزرگى مانند اجتماع انسانها، بعيوب و نقايص خود پى مى برد و با اصلاح خود مسير رشد و تكامل را در پيش مى گيرد.
2 - در اسلام به لذت و نظافت سفارش زيادى شده است .
و در اين زمينه احاديث بسيارى در مورد نظافت و لذت بردن از نعمت هاى الهى آمده است :
1 - عن ابى عبدالله (عليه السلام ) قال اَبصَرَ رَسُولُ الله (صلى الله عليه و آله ) رَجُلاً شَعثَا شَعرَ راءسِهِ وَ سَخَةً ثيابه ، سَيِّئةً حالهُ فقال رسول اللّه (صلى الله عليه و آله ) : مِنَ الدِّينِ اَلمُتعَةِ و اظهارُ النعمة )).(170)
پيامبر اسلام (صلى الله عليه و آله ) شخصى را ديد كه موهاى بهم ريخته و لباس آلوده و كثيف بر تن دارد و در يك حالت نفرت آورى قرار گرفته است فرمود: لذت و بهره مند شدن از نعمت هاى خدا، و آشكار ساختن آن از دستورات دينى است .
2 - عن رسول الله (صلى الله عليه و آله ) قال : بِئسَ العَبدُ اَلقاذُورَة (171)
پيامبر اسلام (صلى الله عليه و آله ) فرمود: بدترين بنده آن كس است كه آلوده و كثيف باشد،
3 - عن على (عليه السلام ) قال : تَعهَّدُوا اَنفُسَكُم فَاِنَّ اللهَ يُبغِضُ مِن عِبادِهِ اَلقاذُورَةِ .(172)
حضرت على (عليه السلام ) فرمود: به نظافت و احتياجات وجورتان رسيدگى كنيد خدا از بندگان كثيف و چركين خشمناك است .
4 - قال رسول الله (صلى الله عليه و آله ) :
..... اَلنَّظافَةُ مِنَ الايمانِ وَالا يمانُ مَعَ صاحِبِه فى الجَنَّةِ .(173)
پيامبر اسلام (صلى الله عليه و آله ) فرمود: پاكيزگى و نظافت از ايمان است و ايمان با مصاحبش در بهشت است . در كتب معتبر حديثى ابواب مستقلى در زمينه بهداشت و نظافت آمده است و حتى اولين بحث فقهى با عنوان طهارت شروع ميشود زيرا در تحقق برنامه هاى عبادى پاكيزه گى و طهارت شرط اول است .
و در مورد زيبائى و جمال هم كه از نشانه هاى توحيد، بشمار مى رود مطالب زيادى آمده است و گرايش بزيبائيها و توجه قلبى به آن ، از قوانين فطرى بشرى است كه خداى متعال در فطرت انسان ميل بزيبائيها را آفريده است و او با علاقه كامل بسوى آن تمايل نشان مى دهد.
در مورد زيبائى و بهداشت و استفاده درست از نعمت هاى الهى احاديث زيادى وارد شده است كه به بخشى از آنها اشاره مى شود:
1 - قال اميرالمؤ منين على (عليه السلام ) :
اِنَّ اللهَ جَميلٌ يُحِبُّ الجَمالَ ويُحِبُّ اَن يَرى اَثَرُ النِّعمَةِ عَلى عَبدِهِ .(174)
خداى متعال زيباست و زيبائيها را دوست ميدارد و هم چنين علاقمند است كه اثر نعمتهايش را در وجود و زندگى بنده اش به بيند))
2 - قال اميرالمؤ منين (عليه السلام ) :
لِيَتَزَيَّنَ اَحَدُكُم لاَخيهِ المُسلِمِ كما لِلغَريبِ الَّذى يُحِبُّ اَن يَراهُ فى اَحسَنِ الهِيئَةِ .(175)
بايد هر كدام از شما خودش را در برابر برادر مسلمانش مزين كند همانطورى كه براى ديدن يا ملاقات شخص ناشناس خودتان را[ با لباس و رسيدگى به سرو صورت ] آرايش و زينت ميدهيد تا شما را در بهترين و زيباترين شكل و قيافه به بيند))
و در كتاب شريف كافى جلد 6 - باب خاصى در مورد اهميت زيبائى و جمال انسانى آمده است و در باره لذت ، كه يكى از عمده ترين خواسته و علائق بشر بشمار مى رود آيات و احاديث زيادى آمده است خدائى كه در وجود انسان چنين ميل و علاقه اى را آفريده هدف و غرض خاصى را در نظر گرفته است چون تمامى حركت و فعاليت هاى انسان هنگامى شروع مى شود كه در آن لذتى براى او مطرح باشد.كسى از درس خواندن ، كار كردن ، زحمت كشيدن - ازدواج - فرزند داشتن و..... لذت مى برد و اين لذت است كه او را در برابر سختيها و مشكلات ، مقاوم و قوى نگه مى دارد حتى در جانب عبادت و مقام بندگى خداى متعال ، مسئله لذت بطور كامل مطرح است .
بنابراين انسان مسلمان بايد تمامى برنامه هايش را در چهار چوب دستورات الهى پياده كند و خود را در اجراى فرمولهاى قرآنى ، مقلد اجتماع و اشخاص بى خبر از آئين آسمانى نسازد زيرا خالق متعال در وجود انسان بذر لياقت و شايستگى هاى مخصوصى آفريده است و قوانين خود را، مانند اشعه خورشيد در پروراندن و رشد و نُمو آن ، در اختيار او قرار داده است و پيشوايان معصوم عليهم السلام را كه كارشناسان الهى هستند براى بيدارى و روشن ساختن و آگاهاندن وى هم چون باغبان دلسوز مبعوث و تعيين فرموده است .
ما بايد در تمام برنامه هاى زندگى ، خودمان را با كارشناسان الهى يعنى امامان معصوم عليهم السلام تطبيق دهيم تا در كمترين زمان به بزرگترين پيشرفت ها دست پيدا كنيم .
تخصص
آثار نوشتاری