تفسیر علامه طباطبایی(ره) بهترین منبع برای تحول قرآنی علوم انسانی است

تفسیر علامه طباطبایی(ره) بهترین منبع برای تحول قرآنی علوم انسانی است

حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی مقدم، رییس مرکز فرهنگ و معارف قرآن درباره سبک و شیوه علامه طباطبایی(ره) در ارائه تفسیر از مصحف شریف به خبرنگار شبستان گفت: تحقیقات انجام شده در تمامی تفاسیر دوران معاصر و نتایج بدست آمده از نشست های علمی با حضور اندیشمندان حوزه علوم و معارف قرآنی اثبات می کند که تفسیرالمیزان مرحوم علامه طباطبایی تحولی بزرگ در عرصه تدوین تفسیر وحی و تبیین معارف قرآنی ایجاد کرده است.
وی علامه طباطبایی را مبدع تفسیر روش آیات با آیات یا قرآن به قرآن در جهان اسلام دانست و اظهارکرد: این روش بهترین شیوه برای تبیین لغات، جملات و واژگان قرآنی است که از اعتقاد علامه طباطبایی به روشنگری کتاب الهی بر همه چیز از آن جمله مفاهیم درونی خود، سرچشمه می گیرد، چراکه به اعتقاد وی قرآنی که تبیان برای تمامی امور است به آسانی می تواند روشنگر معارف نهفته در خود نیز باشد.
حجت الاسلام یوسفی مقدم درباره ابعاد منحصر به فرد تفسیر المیزان تصریح کرد: اگر جامعه ما بخواهد در مسیر تولید علوم انسانی با استناد به مبانی قرآن و همسو با تاکیدات رهبر معظم انقلاب قدم بردارد بی شک تفسیر المیزان علامه طباطبایی بهترین منبع برای استخراج مبانی این علوم از ژرفای کلام وحی است، چراکه به حق می توان ادعا کرد این تفسیری است از جانب خدا که به قلم علامه به رشته تحریر درآمده است.
رییس مرکز فرهنگ و معارف قرآن با اشاره به تاثیرات شگرف تفسیر المیزان در رفع شبهات بیان کرد: تفسیر علامه طباطبایی(ره) علاوه بر راه اندازی نهضتی عظیم در جهان اسلام، بستری مطلوب را برای پاسخگویی به سیل شبهات مطرح شده علیه قرآن و اسلام فراهم کرده است که می توان با اتکا به آن در برابر این سیل عظیم شبه و اتهام مقاومت کرد.
وی ادامه داد: شهید مطهری می گوید" هر بار که تفسیر المیزان را مطالعه می کنم به چیزی جدید دست می یابم و در حقیقت هرچه دارم از این تفسیر است"، که این بیان از سخن عالمی همچون شهید مطهری شاهدی بر منحصر به فرد بودن تفسیر علامه طباطبایی در دوران معاصر است.
حجت الاسلام یوسفی مقدم درباره سبک علامه طباطبایی(ره) در نقد آثار مفسران ابرازکرد: علامه طباطبایی به بیان جامع اشکالات یک مفسر مقید بود و آنچنان با رعایت بی طرفی و استدلال های علمی و متقن این نقدها را بیان می کرد که اگر مفسر حیات دوباره می یافت علاوه بر صحه گذاشتن بر رعایت امانت توسط وی، به اشراف بر تفسیر بیش از خود نویسنده اعتراف می کرد.
وی بهره گیری از روایات در تفسیر مصحف شریف را از دیگر ابعاد اثرگذار تفسیر المیزان علامه طباطبایی(ره) برشمرد و عنوان کرد: علی رغم اینکه تفسیر المیزان با شیوه قرآن به قرآن تالیف شده است، اما هیچگاه در آن از تفسیر روایات غفلت نشده، بلکه مباحث روایی ذیل آیات را به خوبی بیان کرده و در این میان از احادیث و روایات منقول از اهل تسنن غفلت نکرده است.
حجت الاسلام یوسفی مقدم با اشاره به تاکید علامه طباطبایی(ره) مبنی بر ارائه تفاسیر جدید از قرآن هر چند سال یکبار خاطرنشان کرد: علامه به نیازهای روزآمد جامعه توجه داشت و این تاکید نیز از این نگاه ناشی می شود، چراکه وی بر این باور بود که قرآن همچون خورشیدی است که تمامی علوم و اسرار در پرتو آن روشن شده و با گذشت زمان از تلالو آن کاسته نمی شود، بنابراین می توان در هر عصری با ارائه تفاسیر جدید از آن به نیازهای مختلف علمی و اجتماعی جامعه پاسخ داد. 
منبع: شبستان

 

آثار نوشتاری

ارسال پیام